hoger beroep: betekening vonnis en uitspraaktermijn

spurnd
Topic Starter

hoger beroep: betekening vonnis en uitspraaktermijn

#1 , 03 dec 2015 16:33

Beste

De komende weken komt er een zaak voor in hoger beroep, die tegen ons is aangespannen. Ik heb hierrond 2 vragen waar ik niet direct antwoord op vind, of dat ik gewoon de info niet goed snap die ik vind:
1: Hoe lang is de termijn tussen de zitting in hoger beroep en dat er een vonnis wordt uitgesproken(volgens hetgeen ik vind mag dit max. 1 maand zijn? klopt dit?) en is het in de praktijk eerder 2 weken, of neigt het eerder naar die max. termijn van 1 maand?
2: STEL dat wij in ons nadeel worden gesteld en dat wij dus bepaalde kosten moeten ophoesten aan de tegenpartij: kan ik vermijden dat dit vonnis betekend wordt door een deurwaarder? simpelweg om deze kosten niet te hoeven dragen. Uiteraard leggen wij ons neer bij hetgeen het vonnis gaat zijn en betalen wat er van ons verwacht wordt, en dit zo snel mogelijk na de uitspraak.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali

#2 , 03 dec 2015 17:00

1. Afhankelijk van welk Hof van Beroep is dit gemiddeld 1-6 maanden (Wet vermeld 1 maand, doch staat geen sanctie op).

2. U kan schrijven dat u formeel berust en het arrest zult uitvoeren, dan dient dit niet betekend te worden.

j.demoor

#3 , 05 dec 2015 10:58

“Art.770.§ 1.Wanneer de rechter de zaak in beraad houdt om het vonnis uit te spreken, bepaalt hij de dag voor die uitspraak, die moet plaatsvinden binnen een maand na het sluiten van de debatten...Indien de uitspraak niet binnen die termijn kan plaatsvinden, wordt de oorzaak van de vertraging op het zittingsblad vermeld. De vermelding op het zittingsblad van de oorzaak van de vertraging moet objectief kunnen worden verantwoord tegenover de hiërarchische overheid die belast is met het toezicht op de naleving van de termijnen van beraad...§ 3. Indien de rechter het beraad langer dan drie maanden aanhoudt, verwittigt hij de korpschef en de eerste voorzitter van het hof van beroep of van het arbeidshof, onverminderd de mogelijkheid voor een partij om daartoe het initiatief te nemen.”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).

“Art.1044.Berusten in een beslissing is afstand doen van de rechtsmiddelen die een partij tegen alle of sommige punten van die beslissing kan aanwenden of reeds heeft aangewend. Voorwaardelijke berusting heeft alleen dan gevolg, indien zij door de tegenpartij is aanvaard.Art.1045.De berusting kan uitdrukkelijk of stilzwijgend zijn. De uitdrukkelijke berusting geschiedt bij eenvoudige akte, ondertekend door de partij of haar bijzondere gemachtigde. De stilzwijgende berusting kan alleen worden afgeleid uit bepaalde en met elkaar overeenstemmende akten of feiten waaruit blijkt dat de partij het vaste voornemen heeft haar instemming te betuigen met de beslissing.”(Ger.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

spurnd
Topic Starter

#4 , 08 dec 2015 13:42

Hartelijk dank voor de reacties!

Even ter info: De zitting is geweest in Hoger beroep, en uitspraak volgt over 27 dagen. Dit was in Tongeren.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”