voorverslag gerechtsdeskundige

supernamy
Topic Starter

voorverslag gerechtsdeskundige

#1 , 12 dec 2015 13:43

Ik zit in een procedure als bouwheer tegen een aannemer. De rechter had een deskundige genoemd die intussen ter plaatse is geweest en een voorverslag heeft opgesteld. Nu kunnen beide partijen er opmerkingen op maken. 2 Vragen in dit verband:

1) Mogen de partijen in deze fase verdere bewijsstukken voorleggen die aan de hand van het voorverslag belangrijk lijken?
2) Moeten de rechtbank én de tegenpartij een kopie krijgen van die opmerkingen én (eventueel) van de verdere bewijsstukken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 dec 2015 14:06

1) Ja
2) De tegenpartij wel, van alles wat u aan de deskundige opstuurt en dit tegelijkertijd met de toezending aan de deskundige. De rechtbank niet. Toch niet op dat ogenblik. Zorg wel dat u die opmerkingen en stukken daarna in uw dossier steekt bij de behandeling van de zaak voor de rechtbank als u wil dat de rechtbank er van kennis neemt.

supernamy
Topic Starter

#3 , 12 dec 2015 16:12

1) Ja
2) De tegenpartij wel, van alles wat u aan de deskundige opstuurt en dit tegelijkertijd met de toezending aan de deskundige. De rechtbank niet. Toch niet op dat ogenblik. Zorg wel dat u die opmerkingen en stukken daarna in uw dossier steekt bij de behandeling van de zaak voor de rechtbank als u wil dat de rechtbank er van kennis neemt.
Bedankt :)
Aan de deskundige (en ook aan de tegenpartij) heb ik uiteraard al een bundel bezorgd. Nu zou het om bijkomende documenten gaan die volgens het voorverslag ontbreken om een volledig beeld te krijgen van de zaak. Stel dat ik nu die documenten samen met mijn opmerkingen opstuur: zou de tegenpartij er geen bezwaar tegen hebben? Zij zouden toch kunnen klagen dat ze niet beschikten over die documenten bij het formuleren van hun opmerkingen.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 dec 2015 16:37

Na ontvangst van uw opmerkingen en stukken kan ze aan de deskundige om een bijkomende termijn vragen om daarop te antwoorden.

supernamy
Topic Starter

#5 , 13 dec 2015 17:55

Na ontvangst van uw opmerkingen en stukken kan ze aan de deskundige om een bijkomende termijn vragen om daarop te antwoorden.
dank je wel, Scorpioen, ik zal je advies volgens :)

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”