betwisting pro deo - retroactief mogelijk?

Fons54
Topic Starter

betwisting pro deo - retroactief mogelijk?

#1 , 04 jan 2016 14:54

Sinds mijn echtscheiding in 2012 ben ik al verschillende keren naar de rechtbank gemoeten wat mij al veel geld en stress gekost heeft. Mijn ex speelt het klaar om een pro deo te hebben...Ik heb recentelijk de voorwaarden voor een pro deo opgezocht en ze had er niet (echt) recht op. Ze zit namelijk in CSR en wordt verondersteld onvermogend te zijn, maar dit is niet zo. Uit haar attest van CSR (geschreven door haar schuldbemiddelaar), blijkt dat haar leefgeld boven de maximum toegelaten is.

Mijn ex is momenteel ambtelijk geschrapt, heeft een domicilie buiten Europa, is hertrouwd en toch heeft ze een pro deo (welliswaar toegewezen gekregen voor haar verhuis naar de VS...).

Kan er iets gedaan worden zodat ze geen pro deo toegewezen krijgt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 jan 2016 16:36

De wet is uw vriend:

Art. 508/18. Het bureau kan een einde maken aan de juridische tweedelijnsbijstand wanneer de begunstigde niet langer voldoet aan de voorwaarden bepaald bij artikel 508/13 of wanneer hij kennelijk geen medewerking verleent bij de verdediging van zijn belangen.
De advocaat dient daartoe een gemotiveerd verzoek in bij het bureau.
Het bureau geeft de begunstigde kennis van het verzoek en nodigt hem uit zijn opmerkingen te maken.
Elke beslissing tot ontheffing wordt bij een ter post aangetekende brief ter kennis van de begunstigde gebracht. Tegen die beslissing kan beroep worden ingesteld.
De artikelen 508/15 en 508/16 zijn van toepassing.".

Bureau =

Art. 508/7. Bij elke balie stelt de Raad van de Orde van Advocaten een bureau voor juridische bijstand in volgens de nadere regels en de voorwaarden die hij bepaalt.
Het bureau heeft onder meer tot taak om wachtdiensten te organiseren.
De Orde van Advocaten stelt jaarlijks een lijst op met de advocaten die in hoofdzaak of in bijkomende orde prestaties wensen te verrichten in het kader van de door het bureau georganiseerde juridische tweedelijnsbijstand.
De lijst vermeldt de voorkeurmateries die de advocaten opgeven en die zij staven of waarvoor zij zich ertoe verbinden een opleiding te volgen die door de Raad van de Orde of de in de artikel 488 bedoelde overheden wordt georganiseerd.
Tegen de weigering tot inschrijving op de lijst kan beroep worden ingesteld overeenkomstig artikel 469bis.
Het bureau zendt de lijst van de advocaten over aan de commissie voor juridische bijstand.

Of anders klagen bij de FOD Justitie. Let wel, u zal moeten kunnen beargumenteren waarom tegenpartij geen recht meer heeft op de juridische bijstand.

Art. 508/20. § 1. Onverminderd strafrechtelijke sancties kan de vergoeding verleend voor de juridische tweedelijnsbijstand door de Schatkist van de bijgestane persoon worden teruggevorderd :
1° indien blijkt dat zich een wijziging heeft voorgedaan in zijn vermogen, inkomsten of lasten en hij derhalve in staat is te betalen;
2° wanneer de rechtzoekende voordeel heeft gehaald uit het optreden van de advocaat, zodanig dat, mocht dat voordeel hebben bestaan op de dag van de aanvraag, die bijstand hem niet zou zijn toegekend;
3° indien de bijstand is verleend op grond van valse verklaringen of door andere bedrieglijke middelen is verkregen.
In dat geval bepaalt het bureau de staat van kosten en honoraria die de advocaat nog kan vorderen van de begunstigde.
§ 2. Ingeval de begunstigde recht heeft op een tegemoetkoming binnen het raam van een rechtsbijstandverzekering, stelt de aangewezen advocaat het bureau hiervan in kennis en treedt de Schatkist in de rechten van de begunstigde ten belope van het door haar gedragen bedrag van de verleende juridische bijstand.
Ingeval de begunstigde voornoemde tegemoetkoming heeft ontvangen, vordert de Schatkist op hem het bedrag van de verleende juridische bijstand terug.
Ingeval de advocaat van de begunstigde voornoemde tegemoetkoming heeft ontvangen, vordert de Schatkist op hem het bedrag van de verleende juridische bijstand terug.
§ 3. De terugvordering bedoeld in § 1 van dit artikel verjaart na een termijn van vijf jaar te rekenen van de beslissing tot verlening van de gedeeltelijk of volledig kosteloze juridische bijstand, zonder dat de verjaringstermijn korter kan zijn dan één jaar, te rekenen van de ontvangst van de vergoeding door de advocaat.

Begin eens met een A.S. naar de advocaat in kwestie waarin u deze formeel op de hoogte stelt, meld dat u een kopie van uw brief bezorgt aan het bureau.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Fons54
Topic Starter

#3 , 05 jan 2016 21:49

Hartelijk dank Xenophon.

Mail is ondertussen gestuurd naar de balie en volgens inkomen had ze recht op een pro deo gedeeltelijke tussenkomst). Gezien haar verhuis naar buitenland gingen ze nieuwe stukken opvragen aan haar advocaat (pro deo).

Weet iemand hoe lang is een pro deo geldig? Ze heeft aanvraag ingediend vorig jaar in juni, ondertussen is ze naar buitenland vertrokken, heeft geen domicilie meer in België.....alimentatieherziening is bezig....

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”