Wijkagent weigert opstarten AACB procedure.

Vandebos
Topic Starter
Berichten: 16087

Wijkagent weigert opstarten AACB procedure.

#1 , 21 jan 2016 18:40

De zoon van een buur van me wordt geconfronteerd met de volgende situatie:

Hij woonde sedert enige tijd samen met een nieuwe vriendin doch is onlangs tot de ontdekking gekomen dat ze uit de periode voor ze elkaar kenden een meer dan respectabele schuld met zich meesleept (het klassieke verhaal, de deurwaarder brengt een bezoek om de meubelen etc op te schrijven.)
Na een blijkbaar monumentale ruzie op 03/01 verlaat zij de woning om een paar uur later terug te keren met politie om in hun bijzijn haar spullen te pakken en te verdwijnen.
8 werkdagen later begeeft hij zich naar de politie om woonstverlaten te laten vaststellen en de procedure aacb op te starten zodat op zijn minst zijn inboedel beschermd is. De wijkagent weigert de nodige vaststellingen te verrichten en op het politie kantoor is er plots geen spoor meer van de melding en interventie op 03/01.

Wat nu?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 23 jan 2016 11:48

“Art.1514. Hij die beweert...eigenaar te zijn van in beslag genomen voorwerpen,kan tegen de verkoop verzet doen...met vermelding van de bewijzen van eigendom..."(Gerechtelijk Wetboek).

‘als concubinerenden hun respectieve roerende goederen hebben vermengd,is de schuldeiser van hen niet verplicht deze goederen te onderscheiden of af te scheiden,hetgeen onmogelijk is geworden tengevolge van de vermenging die de concubinerenden zelf hebben bewerkstelligd.De schuldeiser kan derhalve beslag leggen op de goederen die de concubinerenden aldus bezitten,tenzij de concubinerende die geen schuldenaar is,bewijst dat hij alleen eigenaar is van het geheel of een deel van de goederen(Cass. 10 juni 1976,Pas. 1976,I,1101,Arr.Cass. 1976,1135,R.W. 1976-77,601,T.Not. 1976,283,R.G.E.N. 1976,nr.22148).

'De hoven en rechtbanken beschikken bij revendicatie van in beslag genomen meubelen over een zo ruim mogelijke beoordelingsbevoegdheid ter waardering van de bewijskracht van de documenten die hen worden voorgelegd.Het is aan de eiser om te bewijzen dat hij het huisraad van de gemeenschappelijke woning met eigen geld heeft betaald,zonder deelneming van de beslagene.Doet hij dit niet dan zijn de in beslag genomen voorwerpen onverdeelde goederen,die in beslag kunnen worden genomen,maar waarvan een gedwongen tegeldemaking slechts mogelijk is na de verdeling waartoe de meest gerede partij moet doen overgaan.'(Luik 10 november 1994,J.L.M.B. 1995,577).

“Art.7.§ 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen. Als de hoofdverblijfplaats overgebracht wordt binnen dezelfde gemeente of naar het buitenland gebeurt de aangifte in de gemeente waar de persoon ingeschreven is.
“Art.8.Het gemeentebestuur spoort de personen op die zonder aangifte te doen in de vorm en binnen de termijn die in artikel 7 voorgeschreven wordt, hun hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland hebben gevestigd. Als het onmogelijk blijkt de nieuwe hoofdverblijfplaats op te sporen gelast het college van burgemeester en schepenen de afvoering van ambtswege uit de registers op basis van een verslag van het onderzoek van de ambtenaar van de burgerlijke stand, waarin hij vaststelt dat het onmogelijk is de nieuwe hoofdverblijfplaats te bepalen...Als uit het onderzoek blijkt dat de betrokken persoon zijn hoofdverblijf gevestigd heeft in een andere gemeente van het Rijk wordt het bestuur van deze gemeente ervan op de hoogte gebracht.”
“Art.9. Het gemeentebestuur spoort ook personen op die hun hoofdverblijfplaats gevestigd hebben in de gemeente zonder ingeschreven te zijn in de registers...Als deze personen verzuimd hebben de aangifte te doen die is voorgeschreven bij artikel 7, worden ze bij het gemeentebestuur ontboden om deze aangifte te doen. Wanneer de voormelde personen geen gevolg geven aan de oproep, schrijft het college van burgemeester en schepenen hen van ambtswege in op de datum van de beslissing van het college. Van deze gemotiveerde beslissing wordt hen kennis gegeven.””(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

De aangifte dient dus te gebeuren aan het gemeentebestuur ,best schriftelijk en zo nodig aangetekend.

“Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete van zesentwintig tot vijfhonderd euro...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).

Indien de politie zou weigeren proces-verbaal op te stellen voor dit misdrijf,stuur dan CC(=kopie) van uw schrijven aan het gemeentebestuur naar de procureur des Konings;

Uit het verlaten van de bestaande hoofdverblijfplaats volgt niet meteen het bewijs deze elders gevestigd te hebben.

Ik vind ‘procedure aacb’ niet in Google.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/


Reclame


Vandebos
Topic Starter
Berichten: 16087

#5 , 23 jan 2016 17:04

Zaak is ondertussen verduidelijkt en aacb werd door de gemeente opgestart na enig getouwtrek.

Met dank aan de PB's ter verduidelijking en het gemeentepersoneel dat blijkbaar meer inzicht heeft dan diegenen die deze taak verondersteld werden in te leiden.

artemis
Berichten: 3309

#6 , 23 jan 2016 18:08

Had ik nu net dit bericht klaar om te posten, ik post het toch :wink:
8 werkdagen later begeeft hij zich naar de politie om woonstverlaten te laten vaststellen en de procedure aacb op te starten zodat op zijn minst zijn inboedel beschermd is. De wijkagent weigert de nodige vaststellingen te verrichten en op het politie kantoor is er plots geen spoor meer van de melding en interventie op 03/01.
Hey Vandebos,

Ik ben geen specialist ter zake, dat weet je, maar probeer gewoon creatief mee te denken.
Daarom heb ik wat gegoogeld.
8 werkdagen is toevallig ook de termijn waarbinnen een adreswijziging door iemand die verhuist gemeld moet worden. Zou dat misschien iets met de houding van de wijkagent kunnen te maken hebben? Dat de politie geen weet meer heeft van hun eigen interventie die lang genoeg moet geduurd hebben (je inboedel weghalen uit je woning duurt doorgaans wat langer dan 15 minuten) is abnormaal en zelfs bizar te noemen.

Maar op de site van >A< waar ik woon vond ik een online procedure om een AACB aan te vragen, een online op te sturen document genaamd 'Persoon woont niet meer op adres' https://www.antwerpen.be/nl/e-loket/per ... r-op-adres
Weet niet of je het zal te zien krijgen omdat je je moet registreren/inloggen om er toegang voor te krijgen.
Misschien bestaat er een gelijkaardige procedure in de gemeente van de zoon van je buur? Het voordeel zou alleszins zijn dat de aanvraag dan op zijn minst traceerbaar is en niet zomaar weggewuifd kan worden door een onwillige wijkagent. Uiteraard dient de zoon van je buur dan een attest te bekomen dat de AACB procedure tegen betrokken persoon gestart en lopende is om uit te hangen en daarmee deurwaarders buiten te houden.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”