Beste forumgebruikers,
Een korte schets van wat er is gebeurd. Een 3-tal maanden geleden zijn wij met drie vrienden een andere vriend gaan bezoeken in Finland. Hiervan hebben we dan maar een road-trip gemaakt, dus we reden er met de auto naartoe.
In ons jeugdig enthousiasme hadden we een gebruikershoeveelheid wiet mee naar ginder. (+/- 13 gram). Achteraf is dit een vrij domme zet gebleken...
Bij het binnenkomen van Zweden vanuit Denemarken werd onze wagen er immers uitgepikt aan de grens en volledig doorzocht door de douane.
Daar werden dan de drugs gevonden, moesten we papieren invullen en mochten we erna - gelukkig- onze reis verderzetten.
Enkele dagen geleden krijg ik nu een brief in de bus van de Swedish Customs, met daarin de melding dat ik binnen de 30 dagen een boete moet betalen van 20 800 Zweedse kronen (omgerekend zo'n 2250 euro).
Het originele court order is opgesteld in het Zweeds. Er zit een soort van overschrijvingsformulier bij en een uitleg in het Engels omtrent wat er in het Court order staat. (zou moeten staan)
Het Engelstalige document begint met : " The public prosecutor for customs offecnces has issuead a court order approved by a solicitor. This is to inform you about what the court order means and to give you information about paying ines...
en veel verder...
... if you do not pay, the fine will be collected by Kronofogdemyndigheten (the Enforcement Service).
met aansluitend de info omtrent hoe het court order is opgesteld en wat wat net zou moegen zeggen ('reading the court order')
Mijn vraag is nu:
- dien ik deze boete absoluut te betalen of valt het te riskeren om deze links te laten liggen?
- kan de Zweedse douane het geld hier in België bij mij komen invorderen of kan de Zweedse douane in België de douane of het gerecht inschakelen om dit bij mij te komen doen?
Ik weet dat dit nogal dom geweest is van ons, en trek hier echt wel mijn lessen uit. Echter, 2250 euro is écht niet van de poes..
Alvast bedankt!