verhaalbaarheid van erelonen advocaat

vrijwilliger
Topic Starter

verhaalbaarheid van erelonen advocaat

#1 , 26 dec 2015 12:50

Wij hebben een geschil met de VME van 'verzakking van onze garage' gewonnen. Onze advocaat stuurde zijn afrekening van de erelonen. Op de site van de Orde van Vlaamse Balies vond ik onderstaande tekst.

[]Terugbetaling advocatenkosten [/b]

Sinds 1 januari 2008 heeft een winnende partij in een proces het recht om (een deel van) het ereloon en de kosten van zijn advocaat te laten vergoeden door de verliezende partij (= ‘verhaalbaarheid van de erelonen’).

Deze tussenkomst is forfaitair. Het is de rechter die het precieze bedrag zal bepalen. Het bedrag, zowel het basisbedrag als het minimum- en het maximumbedrag van de rechtsplegingsvergoeding staat in het KB van 26 oktober 2007.

In beginsel kent de rechter het basisbedrag toe. Als minstens één van de partijen hierom vraagt, kan de rechter, op basis van vier in de wet opgesomde gronden, het basisbedrag verlagen of verhogen binnen de grenzen van het minimum en het maximum. De rechter moet zijn beslissing in geval van verhoging of verlaging van het basisbedrag motiveren.
[/i][/i]

De vraag om verhaal moest die worden besproken met de rechter aan het begin van het proces of kan men er nu nog op terugvallen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 26 dec 2015 12:53

De vraag om verhaal moest die worden besproken met de rechter aan het begin van het proces of kan men er nu nog op terugvallen?

Die moest voorafgaand worden gevraagd. Niet achteraf.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 dec 2015 13:29

Deze forfaitaire tussenkomst noemt men de rechtsplegingsvergoeding. De rechtsplegingsvergoeding maakt deel uit van de gerechtskosten. In het eindvonnis doet de rechter uitspraak over de gerechtskosten. Kijk in het vonnis wat er staat over de veroordeling tot de kosten.

De rechter mag bij de vermelding van de kosten enkel die kosten vermelden die de partijen vermeld hebben in een opgave, gedaan in hun conclusie. Als de partij bepaalde kosten niet vermeldt, zal de rechter die in beginsel ook niet toekennen.

Dat is echter geen probleem. De beslissing over de kosten die niet vermeld werden wordt geacht te zijn aangehouden. Men kan dus opnieuw vaststelling vragen van de zaak om ook die kosten door de rechter te laten vereffenen.

U kan ook vragen dat u niet moet meebetalen in de kosten en het ereloon die de mede-eigendom heeft moeten betalen aan haar advocaat. Die kosten en ereloon worden normaal verrekend op uw individuele afrekening van de kosten. Wat u betaald hebt in voorgaande jaren voor deze procedure kan u terugvorderen.

Reclame

vrijwilliger
Topic Starter

#4 , 26 dec 2015 13:41

Ik heb 2 reacties gekregen op mijn vraag waarvoor dank. Bezie ik ze als 2 tegenstrijdigheden?

roharro

#5 , 26 dec 2015 13:59

Neen. Enkel dat de normale procedure erin bestaat die vergoeding aan te vragen. Enkel dan zal de rechter er in zijn vonnis rekening mee houden.
Zonder vraag geen vergoeding.

scorpioen

#6 , 26 dec 2015 16:29

Ik denk niet dat er iemand mijn antwoord zal tegenspreken.

vrijwilliger
Topic Starter

#7 , 27 dec 2015 18:18

Ik heb een rechtsplegingsvergoeding ontvangen die door de Vrederechter was vastgesteld.

Mijn advocaat geeft antwoord op de vraag ivm terugvorderen erelonen:

Dat de totale factuur niet op de tegenpartij kan worden afgewenteld, is uiteraard jammer, maar in de huidige stand van de wetgeving niet mogelijk.

De forfaitaire bedragen die het K.B. van 26.10.2007 voorziet, zijn in eenvoudige geschillen (zoals bij invorderingen van onbetwiste facturen of huurschulden) vaak grotendeels dekkend voor de effectieve advocatenkost.

Over de erelonen wordt dus niet gesproken.

Op de site Portaal Belgische Overheid staat dat erelonen niet kunnen worden teruggevorderd van de tegenpartij.

Wie kan mij zeggen wie er gelijk heeft?

roharro

#8 , 27 dec 2015 18:33

De rechtsplegingsvergoeding is dé vergoeding voor de door u betaalde advocatenerelonen.
Helaas zijn het forfaitaire bedragen die de lading niet dekken.

scorpioen

#9 , 27 dec 2015 18:54

De rechtsplegingsvergoeding is een forfaitaire tussenkomst in de 'advocatenkosten'. Dit is dus met inbegrip van het ereloon.

vrijwilliger
Topic Starter

#10 , 27 dec 2015 19:31

Dank voor de toelichting.

vrijwilliger
Topic Starter

#11 , 02 mar 2016 12:22

We hebben 24/2 een bijzondere algemene vergadering gehad ivm de herstelling van onze garages.
Tot op heden hebben we nog altijd geen verslag van de vergadering ontvangen. Ik veronderstel dat eerst het verslag moet komen en dat de VME het recht heeft om binnen de 14 dagen nog verzet aan te tekenen.
We hebben al wel een provisieaanvraag van 1417 euro gekregen te betalen binnen de 7 dagen. Mag dit?

LeenW

#12 , 02 mar 2016 13:44

Wat heeft dit met de vergoeding van een advocaat te maken?

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”