Aanemer veroordeeld nu 15 jaar later nog niets ontvangen

yvesvdp
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Aanemer veroordeeld nu 15 jaar later nog niets ontvangen

#1 , 14 mei 2016 09:23

Beste forumleden,
Ik hoop dat iemand mij kan nuttige info geven omtrent een zaak die al 15 jaar aansleept.
Ongeveer 15 jaar geleden hadden we een proces (via de vrederechter) tegen onze aannemer in verband met zeer slecht uitgevoerde werken. In het kort kan ik hierover zeggen dat de aannemer (bij verstek, hij is nooit komen opdagen) is veroordeeld tot ongeveer 10.000 euro schadevergoeding aan ons.
Deze brave man zag de bui al hangen en is toen van de Belgische bodem verdwenen (zijn identiteitskaart heeft hij afgegeven en is vertrokken zonder enig nieuw adres). Na enig speurwerk heb ik hem dan toch enkele jaren later terug gevonden. Hij had blijkbaar zijn identiteitskaart terug en woonde samen met een persoon. Uiteraard stond niets op zijn eigen naam. Ook niet het nieuwe (transportbedrijfje niet dat had hij op naam van zijn zoon gezet). Dus kon ik ook geen beslag laten leggen. Dat bedrijfje is een jaartje later ook failliet gegaan en toen werd het weer even stil rond deze persoon. Tot ik vorige week opnieuw zijn naam terugvond met weer een nieuw bedrijf. En hier vind ik op de website: http://justitie.belgium.be/nl/ zijn gegevens terug. Hier kon ik de oprichtingsakte terug vinden. Er staat De vennootschap werd opgericht door de heer ***** en zijn echtgenote mevrouw **** .
Ik moet er misschien nog bij vertellen dat het gaat over een bvba. Het kapitaal zou toen 18.600 euro zijn waarvan hij 3.600 euro inbrengt en zijn echtgenote 15.000 euro.
Verder staat er nog in deze acte dat de heer **** word aangesteld als zaakvoerder voor onbepaalde tijd. Ook staat er dat hij deze taak onbezoldigd zal uitvoeren zolang een algemene vergadering hem geen bezoldiging zou hebben toegekend.

Uiteraard is mijn vraag nu, kan ik alsnog mijn rechten doen gelden en het veroordeelde bedrag (met rente) opeisen? Volgens de acte heeft hij nu toch bezittingen, of zie ik dat verkeerd?
En hoe zou ik dat dan kunnen doen. Moet dat dan weer via een advocaat of kan ik met het vonnis van de rechter zelf naar een deurwaarder gaan om beslag te laten leggen.
Ik weet niet goed hoe ik hier nu verder mee moet en hoop dat iemand van jullie mij de juiste richting op stuurt.
Indien iemand nog meer info wil; ik heb een dossier van ongeveer 100 pagina's over deze 'brave' man :?
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie

#2 , 14 mei 2016 09:39

Aan de BVBA kan je niks doen, je zou eventueel zijn aandelen kunnen opeisen, met het gevaar dat er misschien schulden op de bvba zit, en dan, ga jij zijn schulden betalen ? ??

Is het nog niet verjaart? 10 jaar voor persoonlijke rechtsvorderingen.
ik heb een dossier van ongeveer 100 pagina's over deze 'brave' man
Wat ben je na 15 jaar nog met zijn dossier ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

yvesvdp
Topic Starter

#3 , 14 mei 2016 09:56

Ivm de verjaring dacht ik mij te herinneren dat mijn advocaat zei dat die 30 jaar was.
Als ik je goed begrijp kan ik niets opeisen van de firma (bv bedrijfswagen) omdat het een BVBA is.
Dus sta ik nog nergens of ik moet prive bezit vinden (bv zijn prive wagen of woning en inboedel) aan dat bedrijfje kan ik niet raken?

Dat dossier bevat eerdere veroordelingen (mensensmokkel, onbestaande bedrijven, onbetaalde belastingen, valsheid in geschrifte enz)
Ik weet niet of dat nog iets waard is maar ik dacht het toch maar even te vermelden ivm de volledigheid

Reclame

denlowie

#4 , 14 mei 2016 09:59

De gemeenrechtelijke verjaringstermijnen in het Burgerlijke recht bedragen 30 jaar voor zakelijke rechtsvorderingen en 10 jaar voor persoonlijke rechtsvorderingen. Eenvoudig gesteld, komt het verschil hierop neer: kleeft een bepaalde vordering als het ware aan een zaak (en kan je deze zaak terugvragen, waar ze zich ook bevindt), dan spreekt men doorgaans van een zakelijke vordering.

Heeft men slechts een vordering tegen een welbepaald persoon, dan heeft men doorgaans te maken met een persoonlijke vordering.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

scorpioen

#5 , 14 mei 2016 13:14

De vraag is of je de laatste tien jaar iets gedaan hebt om de verjaring te stuiten. Bijvoorbeeld de betekening van een bevel tot betalen. Als dat niet gedaan is, is de vordering verjaard.

yvesvdp
Topic Starter

#6 , 14 mei 2016 19:22

Nee ik heb daar niets aan gedaan omdat ik er van uit ging dat ik 30 jaar had (volgens onze advocaat)
Dus ja we zullen dit maar laten vallen.
Misdadiger wint weer, we worden het stilaan gewoon

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”