rechtsplegingsvergoeding niet betalen bij beroep?

clubber
Topic Starter

rechtsplegingsvergoeding niet betalen bij beroep?

#1 , 14 mei 2016 10:20

Beste ,

Ik heb een tijd geleden een rechtszaak aangespannen tegen iemand wegens bedrog. Tot onze spijt hebben we de zaak verloren en dienen we nu een rechtsplegingsvergoeding te betalen. De zaak werd 2 weken geleden betekend door de deurwaarder. We hebben 30 dagen om in beroep te gaan tegen dit vonnis. Volgens de advocaat dienen we de rechtsplegingsvergoeding momenteel nog niet te betalen indien we in beroep gaan.

Gisteren stond de deurwaarder opnieuw voor onze deur om beslag te leggen op een aantal van onze goederen, en dit zelfs voor onze periode voor beroep afgelopen is.

Ik heb hier veel opzoekingswerk over gedaan, maar ik vind geen concreet antwoord. Kan de deurwaarder ons verplichten om de kosten van de rechtsplegingsvergoeding en de betekening te betalen ook als we in beroep gaan tegen het vonnis? Volgens onze advocaat dient alles pas op het einde van het beroep betaald te worden, maar de brief van de deurwaarder was duidelijk. Hij vraagt binnen de 24 uur te betalen.

Ik ben een beetje ten einde raad en hoop op een goede tip, eventueel een linkje naar een wettekst zou me al geruster kunnen stellen.

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 mei 2016 13:21

De vraag is of het vonnis uitvoerbaar is ondanks hoger beroep.
1. Werd de zaak aanhangig gemaakt vanaf 1 november 2015. Dan is het vonnis dat op tegenspraak werd uitgesproken uitvoerbaar, tenzij de rechter het anders beslist heeft. (art. 1397, tweede lid Gerechtelijk Wetboek, zoals vervangen bij art. 41 Wet 19 oktober 2015 (BS 22 oktober 2015 (ed. 1)), van toepassing op de zaken die aanhangig zijn gemaakt vanaf 1 november 2015 (art. 50)).
2. Werd de zaak aanhangig gemaakt voor 1 november 2015 dan moet je het vonnis aandachtig lezen. In principe heeft hoger beroep schorsende werking, tenzij de rechter het vonnis "uitvoerbaar verklaart bij voorraad" of "de voorlopige tenuitvoerlegging toestaat".

clubber
Topic Starter

#3 , 14 mei 2016 17:31

Bedankt voor het antwoord;
We hebben de tegenpartij gedagvaard in november 2014. De inleidende zitting vond plaats in januari 2015. De zaak werd gepleit in december 2015. Het vonnis werd geveld in maart 2016. Het vonnis werd uiteindelijk betekend door een deurwaarder in april 2016.

Ik ben niet thuis in de juridische taal, maar ik veronderstel dat de zaak dus "aanhangig" werd gemaakt op de eerste zitting in januari 2015. Ben ik hier correct?

De rechter heeft in het vonnis geen enkele melding gemaakt van "uitvoerbaar verklaard bij voorraad" of "de voorlopige tenuitvoerlegging toestaat".

Wel wordt er vermeld op het einde van het vonnis:
Veroordeelt eisers tot de aan de zijde van de verweerder gevallen kosten en vereffent deze kosten op een rechtsplegingsvergoeding.

Ook hangt er nog een laatste blad aan met het opschrift:
Lasten en bevelen dat alle daartoe gevorderde gerechtsdeurwaarders dit vonnis, deze beschikking ten uitvoer zullen leggen.

Ik vrees dus op het ergste...

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 mei 2016 21:35

De zaak werd aanhangig gemaakt in november 2014. Indien u in beroep gaat schorst dit de tenuitvoerlegging van het uitgesproken vonnis en moet u in afwachting van een uitspraak in hoger beroep de rechtsplegingsvergoeding niet betalen.

U kan aan de gerechtsdeurwaarder vragen waarop hij zich steunt om al uit te voeren. Wijs hem op de in mijn eerst posting vermelde argumentatie.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”