Schulden ex innen!

questonnarie
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Schulden ex innen!

#1 , 17 mei 2016 11:59

Enkele jaren terug betaalde ik mijn ex zijn auto af. Hiervan werd een contract opgemaakt waar alles klaar en duidelijk in staat naar terugbetaling toe. Dit gebeurde echter niet. Ik stuurde reeds een ingebrekestelling. Zonder enige respons. Kan ik nu rechtreeks bij een deurwaarder aankloppen?

Alvast bedankt voor alle hulp!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie

#2 , 17 mei 2016 12:08

De deurwaarder kan enkel een brief schrijven zolang er geen vonnis is van een rechtbank, zoals van de vrederechter.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat

#3 , 17 mei 2016 12:57

Je zal via de rechtbank (vrederechter of eerste aanleg in functie van bedrag) moeten aankloppen.
Met dat contract heb je het bewijs dat hij akkoord was met terugbetaling (ik hoop dat zijn handtekening erop staat?).
Je ex zal moeten bewijzen dat hij wel betaald heeft, zo niet zal de rechter normaal zeggen dat hij dat moet doen.
Met het vonnis kun je dan wel via een deurwaarder werken.

Als je de rechtszaak opstart, kun je de kosten die je dan moet neerleggen (rolrecht) terugvorderen van je ex.

Advocaat is niet verplicht, maar mag wel. Indien je hiervan gebruik maakt, heb je het recht om een stuk van de advocaatskosten terug te vorderen (de zogenaamde rechtsplegingsvergoeding).

Reclame

questonnarie
Topic Starter

#4 , 17 mei 2016 13:22

Als ik geen advocaat neem. Hoe ga ik dan te werk? Welk verzoekschrift moet ik indienen? Inzake de schuld en eventueel aparte inzake de wning? Bedrag van autolening is 16.800€. Aan het huis verbonden (zie andere topic). Waarvan hij de verkoop tegenwerkt. Heeft hij een schuld van 35.000euro en helft factuur verbouwingen 10.000€. Woonvergoeding waar ik recht op heb, etc. ..

questonnarie
Topic Starter

#5 , 17 mei 2016 13:27

Handtekening staat er op. Schulden die hij aan mij heeft... staan in de woningakte... vandaar dat hij de verkoop tegenwerkt... staat nu na anderhalf jaar bij immo te koop. Maar een naar zijn keuze en amper kopers. Mijn ex is eveneens gestopt met betalen sinds hij van mijn nieuwe relatie weet (na anderhalf jaar alleen te zijn). De bank schreef mij nu aangetekend aan. Maar ik kan niet blijven geld toesteken voor hem... dus best ook naar de rechtbank gaan... Maar zelfde verhaal. Welke stappen neem ik en welke rechtbank? Ik woon in Roeselare. Het huis staat in Poperinge. Ingewikkelde situatie. Maar ben deze spelletjes kotsmoe. Wil van hem af en mijn geld trug zoals afgesproken

Blaatpraat

#6 , 17 mei 2016 15:23

Voor die bedragen is het de rechtbank van eerste aanleg, vredegerecht is "maar" tot 2500 euro bevoegd.
Voor Roeselare is de rechtbank in Kortrijk bevoegd:
RECHTBANK VAN EERSTE AANLEG WEST-VLAANDEREN AFDELING KORTRIJK
(BURGERLIJKE GRIFFIE)
GERECHTSGEBOUW, BURG-NOLFSTRAAT, 10A
8500 KORTRIJK

Informatie om een procedure op te starten:
http://justitie.belgium.be/nl/rechterli ... aanspannen

Je kunt ook altijd langsgaan (ik weet het, Kortrijk is niet op wandelafstand) of bellen, en vragen welke stappen je exact moet doen om een procedure op te starten.

sloeberken

#7 , 17 mei 2016 17:16

Zonder advocaat word het ingewikkeld: http://www.elfri.be/procederen-zonder-advocaat
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”