Ik vraag me af welke rechtbank bevoegd is? Vredegerecht of Rechtbank van Eerste aanleg ? In welke provincie Antwerpen of Brussel?
Kan de plaats vrij gekozen worden? zo ja door wie, er bestaat geen geschreven overeenkomst over mogelijke gerechtelijke vorderingen bij wanprestatie en/of deontologische fouten van de advocaat.
Waar moet de dagvaarding worden ingediend en zal de procedure moeten verlopen in verband met de geplande vordering tot gerechtelijke ontbinding van de overeenkomst met schadevergoeding wegens wanprestatie van de advocaat ? dit is voor mij wat onduidelijk omwille van het volgende
Woonplaats en kantoor advocaat St Pieters Leeuw - normaal werkgebied procedures van deze advocaat gerechtshof Brussel .
Woonplaats cliënt waarvoor de advocaat heeft gewerkt Balie Antwerpen -procedures waarin de betreffende advocaat (in opvolging van 2 confrater(s) in dezelfde case) is opgetreden en waarvoor de laatste advocaat de eindverantwoordelijkheid heeft gedragen, Rechtbank van Eerste aanleg Antwerpen en Hof van beroep Antwerpen.
De schadevergoeding die zal worden gevorderd wegens de wanprestatie in deze case = 30.000€
Ik dacht dat het vredegerecht zaken behandeld tot ongeveer 2.500€ en hogere bedragen door de burgerlijke
Rechtbank van Eerste Aanleg worden behandeld ? Is dit juist?
Ik zou het ook normaal vinden dat de wanprestatie zou behandeld worden in Antwerpen, maar de schuldige woont in het Brusselse . Door wie of waar in de wet wordt dan uiteindelijk bepaald voor welke balie zulke zaken worden beslecht?
Bijkomende vraag, indien de feiten en de vordering aan een gerechtsdeurwaarder worden gemeld, maakt hij dan de dagvaarding op? Of is dat niet zijn taak? Ik vermoed dat dagvaardingen normaal volledig zelf door de advocaten worden opgemaakt, maar ik ben slechts een leekt , dus hoop ik dat de gerechtsdeurwaarder minstens nakijkt of het geschrift juridisch volledig correct zal worden afgeleverd ?
Graag een reactie op deze vragen via dit forum. Met weel dank bij voorbaat