vonnis vrederecher

neofiet
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

vonnis vrederecher

#1 , 08 jul 2016 23:21

Spreekt een vrederechter zijn voninis steeds uit uit tijdens een openbare zitting?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 09 jul 2016 07:51

Nee niet altijd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

P-Stone

#3 , 09 jul 2016 08:18

In de zaak die ik had bij de vrederechter -ging over een bouwgeschil- zijn er een aantal zittingen met tussenvonnissen geweest (oplegging plaatsbezoek door de rechtbank, aanstelling beëdigd landmeter, aanstelling bouwdeskundige,...) Tussen elke zitting en tussenvonnis waren 4 weken, en ook tussen de laatste zitting en het vonnis waren 4 weken. Bij onze -volgens mij vrij eenvoudige- zaak waren er 19 maanden tussen dagvaarding en uitspraak.

Reclame

neofiet
Topic Starter

#4 , 09 jul 2016 13:03

Ik weet dat er een vonnis zal zijn volgende week dinsdag. Dat werd ons meegedeeld tijdens de vorige zitting.
Maar wat ik met mijn vraag bedoel is of ik die dag naar het vredegrecht kan gaan om de vrederechter zijn vonnis te aanhoren.
Of moet ik wachten tot het vonnis per brief wordt opgestuurd?

naicwill

#5 , 09 jul 2016 13:50

Het vonnis
Na de mondelinge uiteenzettingen geven de partijen de bewijsstukken aan de rechter. Hij zal de zaak dan in beraad nemen (erover nadenken).
Hij spreekt niet onmiddellijk een vonnis uit. De partijen krijgen het binnen de acht dagen thuis in de brievenbus bezorgd.
http://justice.belgium.be/sites/default ... ECHTER.pdf

Moet ik op de datum van uitspraak het vonnis komen aanhoren: leest de rechter dit voor ?
Het vonnis wordt u of uw advocaat een paar dagen (indien mogelijk de dag zelf) na de voorziene datum voor uitspraak toegestuurd. Het is beter dat de zitting besteed wordt aan nieuwe te beoordelen zaken, dan de (saaie) voorlezing van reeds besliste zaken: stel u in de plaats van de (ongeduldig) wachtenden nà u ...
U kunt er wel kennis van nemen op de griffie. Raadpleeg best uw advocaat, want die zal het u meteen ook kunnen duiden.

http://www.justwatch.be/Justwatch.be/Vonnis.html
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

sloeberken

#6 , 09 jul 2016 15:35

Ik weet dat er een vonnis zal zijn volgende week dinsdag. Dat werd ons meegedeeld tijdens de vorige zitting.
Maar wat ik met mijn vraag bedoel is of ik die dag naar het vredegrecht kan gaan om de vrederechter zijn vonnis te aanhoren.
Of moet ik wachten tot het vonnis per brief wordt opgestuurd?
Uitspraak vonnis is normaal binnen de maand, dit word u opgestuurd met gerechtsbrief.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus

#7 , 09 jul 2016 18:12

Dag erna meestal ter inzage ter griffie.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”