Vertrouwelijk

Gebruiker33
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vertrouwelijk

#1 , 14 jul 2016 21:32

Ik verdedig mij zelf in een zaak, bij deze stel ik mij de vraag of dat ik uit het dossier die ik van mijn vorige advocaat heb gekregen, brieven mag gebruiken.
Brieven die tussen de advocaat van tegenpartij en mijn advocaat zijn gegaan. Vertrouwelijk dus. Mag ik dit gebruiken? Hierin zitten" in gebreke" stellingen die ik niet heb ontvangen, maar aan mijn advocaat (toen) waren gericht. Dit om zijn "client" in gebreke te stellen (mij dus).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus

#2 , 28 jul 2016 20:03

Als u ze hebt gekregen lijkt het me normaal dat u ze mag gebruiken ( gaat moeilijk anders).
Uw advocaat zal de echt vertrouwelijke info er wel uitgehaald hebben.

scorpioen

#3 , 28 jul 2016 21:59

Als de brieven niet-vertrouwelijk zijn is er geen probleem. Over het niet-vertrouwelijk karakter van brieven tussen advocaten zie de Codex deontologie voor advocaten in het Belgisch Staatsblad van 30.08.2014. Andere briefwisseling tussen advocaten mag in principe maar gebruikt worden met toestemming van de stafhouder. Deze regels i.v.m. de deontologie tussen de advocaten kunnen door de rechter ook toegepast worden als briefwisseling tussen advocaten neergelegd wordt door iemand die geen advocaat is. In de praktijk zondigen advocaten zelf veelvuldig tegen de regel. Af en toe is er een rechter die de briefwisseling dan toch uit de debatten weert.
U kan de briefwisseling dus gebruiken. Het ergste wat er kan gebeuren is dat de rechter de briefwisseling uit de debatten weert.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”