Kan een deurwaarder een "uitvoerend beslag op roerende goederen" ongedaan maken?

LindaZ
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Kan een deurwaarder een "uitvoerend beslag op roerende goederen" ongedaan maken?

#1 , 28 jul 2016 23:54

Hallo,

Door een verhuis en problemen met brievenbus/deurbel/adreswijziging, is er post niet toegekomen.
Het ging om een rekening die aan het oude adres werd gestuurd, naderhand in een andere brievenbus werd gestoken omdat iemand zou gezegd hebben om dat te doen.
Bij de gehuurde woning was geen brievenbus en de deurbel werkt nog steeds niet.
Door deze toestanden zijn er herinneringen, aangetekende zendingen en andere post niet aangekomen met het gevolg dat er een deurwaarder stond met dat document en een rekening van meer dan 400€ bovenop het oorspronkelijke bedrag.

Ik heb geprobeerd om een zinnig gesprek met hem te voeren en hem de situatie uit te leggen maar het enige wat hij te zeggen had was dat hij aan dat bedrag niets kon doen omdat dit wettelijk zou zijn vastgelegd.
Daarvoor had ik al naar de stadsdienst gebeld voor die rekening voor huisvuil en daar wist de verantwoordelijke me te vertellen dat hij daar niets aan kon doen maar dat de deurwaarder wel voor rede vatbaar zou zijn - niet dus.

Hebben jullie een idee of een deurwaarder kan terugkomen op dergelijke beslissingen/rekeningen?
Vriendelijk bedankt voor jullie antwoord.
Linda

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 29 jul 2016 07:46

Deurwaarder voert uit wat hem opgedragen wordt, daar heeft hijzelf niets aan te veranderen. Het enige wat hij kan toestaan is een afbetalingsplan.
De verhuis en de brievenbussen zijn geen verzachtende omstandigheden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat

#3 , 29 jul 2016 08:52

Had je je verhuis doorgegeven aan die instantie, en/of heb je bij bpost een DoMyMove procedure opgestart?

Indien ja,
De verhuis en de brievenbussen zijn geen verzachtende omstandigheden.
dan is dit wel een verzachtende omstandigheid, want dan heb jij ervoor gezorgd dat men de post juist kon sturen naar je.

Indien nee, dan heeft de deurwaarder gelijk.

Is er een vonnis uitgesproken hiervoor?

Reclame

sloeberken

#4 , 29 jul 2016 09:10

Hiervoor is geen vonnis nodig. De ontvanger van stad/gemeente is de opdrachtgever, met de zogenaamde procedure van het dwangbevel.

Vanwege het ingrijpende karakter is het belangrijk dat het dwangbevel aankomt bij de geadresseerde.
Om daar zeker van te zijn, moet de gerechtsdeurwaarder (of in het geval dat de belastingdienst het dwangbevel uitbrengt, de belastingdeurwaarder) het dwangbevel betekenen.
Het bijzondere van het dwangbevel is dat het tevens een executoriale (uitvoerbare) titel is.
Het heeft dus dezelfde kracht als een gerechtelijk vonnis.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LindaZ
Topic Starter

#5 , 31 jul 2016 22:38

Hallo,

Eindelijk wat tijd om hier te reageren. ;-)
Deurwaarder voert uit wat hem opgedragen wordt, daar heeft hijzelf niets aan te veranderen. Het enige wat hij kan toestaan is een afbetalingsplan.
Opgedragen door wie? Ambtenaar van de stad bedoel je?
Indien ja, die stuurt me door naar de deurwaarder omdat hij er niks aan zou kunnen doen, zoals ik al eerder schreef.
Ik had een doorstuuradres opgegeven maar omdat hier problemen waren met brievenbus en bezorging is dat niet bij me aangekomen.
Neen, er zou enkel een aantal keer via de post iets zijn verstuurd.
Hiervoor is geen vonnis nodig. De ontvanger van stad/gemeente is de opdrachtgever, met de zogenaamde procedure van het dwangbevel.

Vanwege het ingrijpende karakter is het belangrijk dat het dwangbevel aankomt bij de geadresseerde.
Om daar zeker van te zijn, moet de gerechtsdeurwaarder (of in het geval dat de belastingdienst het dwangbevel uitbrengt, de belastingdeurwaarder) het dwangbevel betekenen.
Het bijzondere van het dwangbevel is dat het tevens een executoriale (uitvoerbare) titel is.
Het heeft dus dezelfde kracht als een gerechtelijk vonnis.
Dus als de stad/gemeente de opdrachtgever is, kan die dit dan ook stopzetten?
Wat bedoel je met 'dwangbevel betekenen'?
Wat is het gevolg dat het dezelfde kracht heeft als een gerechtelijk vonnis?

Kan er iemand me zeggen of de deurwaarder kan afzien van de kosten of is hij door iets/iemand gebonden?
Voor alle zekerheid nog eens: hier was geen brievenbus - is nu in orde - maar de deurbel werkt nog steeds niet. De verhuurder ging dit al een tijd geleden oplossen maar is nog steeds niet gebeurd.

Bedankt voor jullie tijd! ;-)
Linda

Franciscus

#6 , 31 jul 2016 23:44

Hier eens lezen:
http://elfri.be/juridische-informatie/dwangbevel

Een dwangbevel wordt ingeschreven in de boeken van de gemeente als een te innen bedrag. Maar wat was de reden waarom is er een dwangevel uitgeschreven.

Neen een gerechtsdeurwaarder kan zo maar niet afzien van de kosten ...een aantal van die bedragen zijn trouwens wettelijk vastgelegd en dienen dus geïnt te worden.

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... KA50JfxFlg

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”