Uitvoerbaarheid vonnis Vrederechter

seiner55
Topic Starter

Uitvoerbaarheid vonnis Vrederechter

#1 , 31 jul 2016 11:49

Goede Dag,
Ik heb voor de Vrederechter een zaak aangespannen tegen de syndicus/VME van ons gebouw.
Op 8 juli 2016 werd er gevonnist, en kreeg ik over de ganse lijn gelijk. De tegenpartij moet mij nu een bom duiten (meer dan achtentwindigduizend euries :lol: )
Vraag : 1. Tot wanneer kan de syndicus in beroep gaan ?
2. Wanneer moeten de verschuldigde bedragen ten laatste op mijn rekening staan ?

Alvast bedankt voor uw reactie,

Groeten,

Seiner55

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 31 jul 2016 11:54

eerst een vraagje uit curiositeit: kan een zaak van méér dan 1500 euro ook voor een vrederechter beslecht worden?
ten tweede een antwoord: ik dacht dat vooraleer of ondanks de tegenpartij in beroep gaat, deze sowieso het vonnis (als dat gaat over het betalen van een verschulidigd bedrag) toch al moet uitvoeren. dus als de syndicus in beroep zou gaan: hij toch eerst moet betalen. en de bedragen moeten op uw rekening gestort worden zodra het vonnis aan de tegenpartij betekend is. Ik denk niet dat hij daar dan een maand over mag laten gaan.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jul 2016 15:01

eerst een vraagje uit curiositeit: kan een zaak van méér dan 1500 euro ook voor een vrederechter beslecht worden?
Er is de algemene bevoegdheid van de vrederechter: De vrederechter neemt kennis van alle vorderingen waarvan het bedrag 2500 euro niet te boven gaat (art. 590 Ger. W.), behalve uitzonderingen zoals: de zaken die ongeacht het bedrag door de arbeidsrechtbank, de rechtbank van koophandel of de politierechtbank behandeld worden.
Daarnaast heeft de vrederechter ook een bijzondere bevoegdheid: zaken die ongeacht het bedrag door de vrederechter behandeld worden, zoals huurzaken en hiertoe behoren ook "de vorderingen ingesteld op grond van de artikelen 577-9, §§ 2, 3, 4, 6 of 7, 577-10, § 4, en 577-12, vierde lid, van het Burgerlijk Wetboek"; (mede-eigendom)

Reclame

scorpioen

#4 , 31 jul 2016 15:07

Ik ga ervan uit dat het een vonnis op tegenspraak is (geen verstek).
Werd de dagvaarding betekend na 1 november 2015: het vonnis is uitvoerbaar, ook als beroep wordt aangetekend.
Werd de dagvaarding betekend voor 1 november 2015: als hoger beroep wordt aangetekend is het vonnis enkel uitvoerbaar als de vrederechter dit beslist heeft, dan moet het dus in het vonnis zelf voorzien zijn.

De uitvoerbaarheid geschiedt in dat geval op risico van degene die laat uitvoeren. Bij hervorming van het vonnis dient hij alle schade te vergoeden.

De termijn voor hoger beroep is één maand vanaf de betekening van het vonnis, dit is de datum dat de gerechtsdeurwaarder in opdracht van een partij een afschrift van het vonnis aan de andere partij gaat afgeven. Als deze termijn begint én eindigt in het gerechtelijk verlof wordt die termijn verlengd tot 15 september.

seiner55
Topic Starter

#5 , 01 aug 2016 09:23

@allen : dank voor uw snelle en verhelderende antwoorden. Zelfs een simpele duif zoals ik begrijpt het !

Franciscus

#6 , 01 aug 2016 16:32

En als u een advocaat had dient ook de rechtsplegingsvergoeding nog betaald te worden.
Syndicus of VME veroordeeld?
Indien alleen syndicus misschien ineens met de AV van de VME uitzien naar een andere syndicus...... en een goed controle laten uitvoeren van de facturen :D

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”