vormvereisten ingebrekestelling?

nan_ding
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

vormvereisten ingebrekestelling?

#1 , 05 sep 2016 09:18

Besten,

ik heb onlangs een aangetekend schrijven verzonden dat de bedoeling had een ingebrekestelling te zijn in een contractueel geschil. Het lijkt me te voldoen aan alle vereisten die ik achteraf teruggevonden heb op allerhande websites, alleen ben ik vergeten ergens de term "ingebrekestelling" of "ik stel u in gebreke" of iets dergelijks expliciet te vermelden. Is dit een vormvereiste op straffe van nietigheid ?

Mij lijkt het alleszins dat de tegenpartij onmogelijk zal kunnen aanvoeren dat hij niet begrepen had wat de bedoeling was. Ik schreef immers iets als "ik verzoek terugbetaling van xxx euro op rekening nr xxx tegen ten laatste xx/xx/2016, anders volgt gerechtelijke procedure". En dan ook nog een hele uitleg over het hoe en waarom. En vanzelfsprekend ook vermelding van mijn naam, van de tegenpartij, en ondertekend.

In art. 1146 BW stelt ook enkel vaag dat schuldenaar in gebreke moet zijn, maar niets over de wijze waarop dit aangetoond moet worden.

Aangezien ik niet helemaal zeker ben graag toch bevestiging of de term "gebreke" op een of andere manier absoluut verplicht is.

Tegenpartij heeft geen gevolg gegeven aan de deadline van mijn AS, noch aan poging tot bemiddeling, dus ik zal nu naar rechtbank stappen, maar ik wil vermijden dat rechter op een of andere manier de rechtsgeldigheid van mijn ingebrekestelling zal betwisten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen

#2 , 05 sep 2016 10:12

De ingebrekestelling is een formele aanmaning waarmee de schuldeiser op een duidelijke en ondubbelzinnige wijze aanspraak maakt op de nakoming door de schuldenaar van diens verbintenissen.

U bent dus niet verplicht om de worden "ingebrekestelling" of "in gebreke" te gebruiken. U moet gewoon duidelijk maken dat u wil dat uw contractpartij haar verbintenis naleeft.

In tegenstelling met wat nogal eens verteld wordt moet een ingebrekestelling zelfs niet per aangetekende brief gebeuren. Een aangetekende brief is echter aangewezen om bewijsproblemen te vermijden.

nan_ding
Topic Starter

#3 , 05 sep 2016 10:33

Hartelijk dank voor deze snelle reactie, dit stelt me gerust!

Ik zal voor alle veiligheid toch een advocaat nemen om de zaak verder in goede banen te leiden voor de rechtbank, voor het bedrag waar het om gaat (ergens tussen 5.000 en 10.000 euro) lijkt me dit al de moeite.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”