uitvoerend beslag

Menne
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

uitvoerend beslag

#1 , 07 sep 2016 14:22

Kan de dienst penale boeten akkoord gaan met een afbetalingsplan en dan na zeven maanden toch een uitvoerend beslag doen ?
Mijn dochter heeft vorig jaar een boete gekregen bij de politierechtbank (niet fiscale invordering)
Hiervoor heb ik de dienst penale boeten van Mechelen gemaild,met een
voorstel tot afbetaling en dit werd goedgekeurd.
Drie maanden later kreeg ze weer een brief dat ze het volledige bedrag
moest betalen.
Het antwoord van de dienst penale boeten,was dat de computer een
automatische rappel gestuurd had en zolang ze verder afbetaalde zou er geen
probleem zijn.
Nu bijna 5 maanden later,krijgt ze aangetekend "vereenvoudigd uitvoerend
beslag onder derden" , haar werkgever krijgt dit ook.

Mijn vraag is,kan dit zomaar ? We hebben mails met de goedkeuring tot
afbetaling en de fout met het automatische rappel.
Ik heb contact opgenomen naar dezelfde persoon die zijn akkoord had gegeven
en die zegt,niets aan te doen ! Tussen ons gezegd
de staat heeft geld nodig,je kunt beter in één keer betalen.
Weet u aub wat ik het beste kan doen ? Verzet aantekenen of niet,of bij wie
ik eventueel verder kan informeren ?

Met vriendelijke groeten,Menne :shock:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Menne
Topic Starter

#3 , 07 sep 2016 15:08

dus u bedoeld dat ik verzet moet aantekenen ?
komen er dan weer deurwaarderskosten of dergelijke bij ?
Kan die adviseur van inning en invordering dan eerst een afbetalingsplan goedkeuren en dan 7 maanden later zonder verwittiging beslag leggen ?
ik word hier helemaal gek van :P

Reclame

sloeberken

#4 , 07 sep 2016 15:13

Verzet aantekenen gaat niet meer daar er al op betaald is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Menne
Topic Starter

#5 , 07 sep 2016 15:16

het reeds betaalde bedrag staat niet mee op het uitvoerend beslag,alleen het resterende.
Er is ook een brief bij om verzet aan te tekenen

scorpioen

#6 , 07 sep 2016 15:23

U kan verzet aantekenen en dit motiveren met het feit dat een afbetalingsplan, dat u hebt nageleefd, overeengekomen was, zodat het in strijd is met dit akkoord, en de beginselen van behoorlijk bestuur zoals het fair play beginsel, om dan toch loonbeslag te leggen.
De ontvanger van de penale boeten kan dan wel beslag onder derden laten leggen met een deurwaardersexploot. In de mate dat u het afbetalingsplan blijft naleven lijkt het mij weinig waarschijnlijk dat hij dit zou doen. Doet hij dit toch, dan kan u de zaak voor de beslagrechter brengen.

Uw vraag of de ontvanger van de penale boeten eerst een afbetalingsplan kan goedkeuren, en dan zomaar beslag leggen, is terecht en moet m.i. negatief beantwoord worden. Maar wat kan u dan doen? Verzet aantekenen met een aangetekende brief.

Bij al het bovenstaande wel nog die nuancering. staat in het akkoord niet dat dit gegeven wordt 'onder alle voorbehoud' en dat de ontvanger 'zich het recht voorbehoud uitvoeringsmaatregelen te nemen'?

Menne
Topic Starter

#7 , 07 sep 2016 16:08

@scorpioen

Nee er staat niets in het akkoord, (het akkoord is eigenlijk maar een email)

Geachte,
ik had u graag willen verzoeken om een afbetalingsplan op te stellen voor mijn
dochter,---
Ze heeft wel vast werk,maar ze moet ook nog heel wat afbetalen.
Helpen kunnen wij haar echter niet omdat we zelf in schuldbemiddeling zitten.
Als het enigszins mogelijk is om rond de 40 euro per maand te betalen en misschien wat meer als ze verlofgeld en/of dertiende maand trekt,zou dit wel haalbaar zijn.

Hopende op een positief voorstel, verblijf ik u met de meeste hoogachting,
Menne

------------------- <...............@minfin.fed.be>
30 mrt.

aan mij
Geachte

Ik ben akkoord met het afbetalingsvoorstel.

Gelieve telkens te betalen op rekeningnummer en met gestructureerde mededeling vermeld op het betalingsbericht.

Vriendelijke groeten

---------------
Adviseur invordering - Ontvanger

FOD Financiën | Inning & Invordering | Kantoor Niet-fiscale Invordering (NFI) Mechelen

Menne
Topic Starter

#8 , 07 sep 2016 16:43

U kan verzet aantekenen en dit motiveren met het feit dat een afbetalingsplan, dat u hebt nageleefd, overeengekomen was, zodat het in strijd is met dit akkoord, en de beginselen van behoorlijk bestuur zoals het fair play beginsel, om dan toch loonbeslag te leggen.
De ontvanger van de penale boeten kan dan wel beslag onder derden laten leggen met een deurwaardersexploot. In de mate dat u het afbetalingsplan blijft naleven lijkt het mij weinig waarschijnlijk dat hij dit zou doen. Doet hij dit toch, dan kan u de zaak voor de beslagrechter brengen.

Uw vraag of de ontvanger van de penale boeten eerst een afbetalingsplan kan goedkeuren, en dan zomaar beslag leggen, is terecht en moet m.i. negatief beantwoord worden. Maar wat kan u dan doen? Verzet aantekenen met een aangetekende brief.

Bij al het bovenstaande wel nog die nuancering. staat in het akkoord niet dat dit gegeven wordt 'onder alle voorbehoud' en dat de ontvanger 'zich het recht voorbehoud uitvoeringsmaatregelen te nemen'?
Bedankt voor uw antwoord,ik zal verzet aantekenen

sloeberken

#9 , 07 sep 2016 19:16

het reeds betaalde bedrag staat niet mee op het uitvoerend beslag,alleen het resterende.
Verzet aantekenen tegen het beslag moet je via een deurwaarder, kost ongeveer €250.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Menne
Topic Starter

#10 , 07 sep 2016 20:52

Verzet aantekenen tegen het beslag moet je via een deurwaarder, kost ongeveer €250.
is vereenvoudigd uitvoerend beslag,als ik nu verzet aanteken kan hij beslag laten leggen bij de deurwaarder,pas dan zal het geld kosten,denk ik

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”