Ik heb dat gelezen maar het wordt zeer formeel uitgelegd, ik moet het met voorbeeldsituaties hebben zodat ik het verschil kan onderscheiden. Zou u mij een voorbeeldsituatie kunnen geven zodat ik het verschil kan zien
En als bijvoorbeeld een minderjarige een auto koopt van iemand anders zonder dat zijn of haar vader het weet en naderhand zijn vader het wel weet en een soort klacht indient tegen de verkoper, is dit dat absolute of relatieve nietigheid? Omdat het verboden is om als minderjarige een auto te kopen.allez, in de hoop dat er al iets van geduld gekweekt is:
Wetgeving van openbare orde is wetgeving waarvan niet afgeweken kan worden én waar de rechter zelf moet naar kijken. Wetgeving van dwingend recht is wetgeving waar enkel 1 van beide partijen de ongeldigheid kan van inroepen.
Een voorbeeld:
De arbeidsovereenkomst waarin staat dat iemand zijn leven lang als slaaf tot dienst staat, is absoluut nietig. Noch "werkgever", noch "werknemer" kunnen zich akkoord verklaren met zo'n arbeidsovereenkomst. Een arbeidsovereenkomst waarin staat dat de werknemer evenveel opzeg moet geven als de werkgever, is relatief nietig. De werknemer KAN dit onwettig vinden, maar moet dat dan voor elk verweer ten gronde inroepen én de rechter kan het niet zelf ('ambtshalve') inroepen.
Inbreuk op een bepaling van openbare orde leidt tot een absolute nietigheid:
■ die door elke belanghebbende kan worden ingeroepen;
■ die ambtshalve door de rechter moet worden opgeworpen;
■ die niet kan worden gedekt door het akkoord van de partijen;
■ die te allen tijde en zelfs voor het eerst voor het Hof van Cassatie kan worden ingeroepen.
Inbreuk op een bepaling van louter dwingend recht leidt tot een relatieve nietigheid:
■ die enkel kan worden ingeroepen door de partij die de bepaling beoogt te beschermen;
■ die niet ambtshalve door de rechter mag worden opgeworpen;
■ die kan worden gedekt door het akkoord van de partijen;
■ die in limine litis moet worden ingeroepen.
Dat is een relatieve nietigheid. De verkoper kan dus niet de nietigheid aanvoeren. Enkel de koper.En als bijvoorbeeld een minderjarige een auto koopt van iemand anders zonder dat zijn of haar vader het weet en naderhand zijn vader het wel weet en een soort klacht indient tegen de verkoper, is dit dat absolute of relatieve nietigheid? Omdat het verboden is om als minderjarige een auto te kopen.
En als de verkoper bv(meerderjarige) een auto aan een minderjarige voor een zeer lage bedrag heeft verkocht en naderhand beseft dat het auto veel meer waard is en naderhand een klacht indient(klacht indient tegen de koper = minderjarige) omdat hij als minderjarige zijn auto heeft gekocht is dus een absolute nietigheid. juist?Dat is een relatieve nietigheid. De verkoper kan dus niet de nietigheid aanvoeren. Enkel de koper.En als bijvoorbeeld een minderjarige een auto koopt van iemand anders zonder dat zijn of haar vader het weet en naderhand zijn vader het wel weet en een soort klacht indient tegen de verkoper, is dit dat absolute of relatieve nietigheid? Omdat het verboden is om als minderjarige een auto te kopen.
Dus als er spraken is van geweld, bedrog of dwaling is het absolute nietigheid?Tenzij hij kan bewijzen dat er sprake is van geweld, bedrog of dwaling (wilsgebreken => relatieve nietigheidsgronden), denk ik niet dat de verkoper een poot heeft om op te staan.
Achteraf inzien dat je eigenlijk wel meer geld voor je auto had kunnen krijgen, maar dat je gewoon niet goed hebt opgezocht hoeveel hij waard was, is geen grond om een overeenkomst nietig te laten verklaren.
Meer info:
http://www.elfri.be/dwaling
http://www.elfri.be/bedrog
http://www.elfri.be/geweld
Neen. Dat zijn relatieve nietigheidsgronden (kijk naar mijn eerste zin). Je moet als partij zelf aanvoeren dat er bv. dwaling in het spel was en bewijzen dat je aan de relevante voorwaardne voldoet.Dus als er spraken is van geweld, bedrog of dwaling is het absolute nietigheid?Tenzij hij kan bewijzen dat er sprake is van geweld, bedrog of dwaling (wilsgebreken => relatieve nietigheidsgronden), denk ik niet dat de verkoper een poot heeft om op te staan.