Verkrijgen vordering & kosten advocaat.

FV
Topic Starter

Verkrijgen vordering & kosten advocaat.

#1 , 19 jul 2009 19:37

Ik heb een rechtzaak gewonnen en moet een ~6.000€ krijgen van mijn advocaat.

Echter blijft dit aanslepen gezien ik de eindfactuur van mijn advocaat heb geprotesteerd (~5.850€).

Verloop situatie : klant betaald niet, voorstel afbetaling, betaald niet, rechtbank, klant verliest de zaak, gaat in beroep en verliest weer.

Toen ik een paar dagen geleden aan het rondsurfen was om informatie in te winnen las ik op een site dat de advocaat het geld dient door te storten en zijn factuur moet sturen en hij GEEN verrekening mag maken.

Nu vind ik dit niet meer terug, wie kan mij duidelijkheid schetsen?
Laatst gewijzigd door FV op 19 jul 2009 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FV
Topic Starter

#2 , 20 jul 2009 16:30

niemand?

j.demoor

#3 , 21 jul 2009 10:00

“Art.440...De advocaat verschijnt als gevolmachtigde van de partij zonder dat hij van enige volmacht moet doen blijken...”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

'Het procesmandaat eindigt(in ieder geval) door een definitief vonnis of arrest‘,(Parl.St. Kamer 1984-85,nr.1186/1,p.2;Parl.St.Senaat 1984-85, nr.836/1,p.3).

'Het mandaat ad litem betreft uitsluitend de procedurehandelingen. Daarbuiten is de advocaat niet langer de mandataris van zijn cliënt.'(Luik 29 juni 1990,R.R.D. 1991,63;zie ook Brussel 29 november 1994,Pas. 1995,II,5).

Niettemin kan een cliënt zijn advocaat zelfs stilzwijgend mandateren(art.1985 B.W. en Cass. 8 november 1956,Arr.Cass. 1957,159) om bvb. de schulden te INNEN waartoe de verliezende partij veroordeeld werd..

Tot die schulden behoort ook de rechtsplegingsvergoeding(art.1022 Ger.W.,uitgezonderd art.508/19 Ger.W.).

‘Innen’ houdt niet in ‘consigneren‘,tenzij anders overeengekomen.

“Art.1291.Schuldvergelijking heeft alleen plaats tussen twee schulden die beide tot voorwerp hebben een geldsom...en die beide vaststaande en opeisbaar zijn”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Uw schuld aan uw advocaat is door betwisting niet vaststaande en komt dus niet in aanmerking voor schuldvergelijking.

Retentierecht is hierop niet van toepassing.

U kan dus klacht neerleggen bij de Stafhouder van de Balie of uw advocaat dagvaarden voor de rechter.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

FV
Topic Starter

#4 , 21 jul 2009 10:07

Ik wil eerst een overeenkomst / overleg proberen met mijn advocaat...

Net daarom ben ik vanallerhande informatie aan het inwinnen, maar blijkt dat de wetgeving zeer slordig/moeilijk ineensteekt. Als je dan iets vind is het moeilijk om de correcte wettekst te vinden om deze te toetsen.

Bedankt!

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”