verwijlintresten

davidvanhaele
Topic Starter

verwijlintresten

#1 , 18 aug 2009 18:43

Kan iemand mij uitleggen wat verwijlintresten zijn ? Hoeveel deze bedragen ? Hoeveel ze maximaal mogen bedragen. Wat het verschil is tussen wettelijke verwijlintresten en conventionele verwijlintresten ? Vanaf wanneer deze mogen berekend worden ? En waarop ze worden berekend ? Naar ik gehoord heb mag je als schuldeiser zelf bepalen hoe hoog het percentage aan verwijlintresten zijn ? Maar als ze boven de 12 % bedragen dat ze dan door de rechter automatisch vermindert worden tot 12 %

Kan iemand mij uitleg verschaffen want ik sla het allemaal door elkaar !

Dank voor Uw uitleg !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
marmat

#2 , 29 aug 2009 20:38

Verwijlintresten zijn intresten welke worden aangerekend bij "het verwijl der betaling" en worden meestal conventioneel vastgelegd (via factuurvoorwaarden). Dit worden dan conventionele verwijlintresten genoemd. Ook het startpunt hiervan wordt via factuurvoorwaarden vastgelegd (meestal vanaf factuurdatum, 1 maand na factuurdatum of na aanmaning).
Aangezien zij conventioneel zijn mogen zij gelijk welke percentage bedragen. Wanneer in een geschil voor de rechtbank echter te hoge verwijlintresten worden gevraagd, zal heel vaak de rechter deze herleiden naar een "economisch realistisch" niveau. Dit gebeurt niet automatisch, maar vele rechtbanken zijn hiertoe inderdaag geneigd (inderdaad bij 12% zullen vele rechtbanken deze gevraagde intrestvoet verlagen).

Wanneer een geschil voor de rechtbank komt zonder dat dit geschil onderworpen is aan factuurvoorwaarden kan de rechtbank ook verwijlintresten aanrekenen (vanuit het oogpunt van een billijke vergoeding voor het verwijl van betaling). Dit zijn de wettelijke verwijlintresten. Rechtbank zal beginpunt en intrestvoet zelf bepalen.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 aug 2009 23:07

Inzake verbintenissen die alleen betrekking hebben op het betalen van een bepaalde geldsom, bestaat de schadevergoeding wegens vertraging in de uitvoering nooit in iets anders dan in de wettelijke intrest. Zij is verschuldigd te rekenen van de dag der aanmaning tot betaling. (Art. 1153 B.W.)

Vanaf de ingebrekestelling (aanmaning tot betaling) is verwijlintrest (ook moratoire interest genaamd) verschuldigd aan de wettelijke rentevoet. Deze wordt jaarlijks (rond 15 januari) bekendgemaakt en bedraagt nu 5,5 % per jaar.

Art. 1153 B.W. is aanvullend recht. Partijen kunnen overeenkomen dat de intrest automatisch verschuldigd is, zonder ingebrekestelling en dat de intrestvoet een andere is dan de wettelijke intrestvoet. De rechter kan de intrestvoet dan matigen (art. 1231 B.W.).

scorpioen

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”