Veroordeling cassatie

montana
Topic Starter

Veroordeling cassatie

#1 , 04 sep 2009 11:28

ik werd in 2007 veroordeeld door de politierechtbank, ging daartegen in beroep en vervolgens in cassatie. Het cassatiearrest waar de straf van het hof van beroep werd bevestigd dateert van einde 2007. Tot op heden (twee jaar later) heb ik nog steeds niets gehoord van parket of procureur die mijn straf moeten tenuitvoerleggen. Is dit normaal ? En wanneer verjaart de termijn voor tenuitvoerlegging ?
M. v. g.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 06 sep 2009 09:15

“Art.92.Correctionele straffen verjaren door verloop van vijf jaren, te rekenen van de dagtekening van het arrest...Indien de uitgesproken straf drie jaar te boven gaat, is de verjaringstermijn tien jaren.Art.93.Politiestraffen verjaren door verloop van een jaar, te rekenen van de tijdstippen, in het vorige artikel vastgesteld.”(Strafwetboek).

Onderzoek in uw arrest tot welke van voornoemde straffen u veroordeeld werd.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

montana
Topic Starter

#3 , 08 sep 2009 14:12

Door politierechtbank veroordeeld, daarna in beroep (is dat dan correctioneel ?) en daarna cassatie die de vorige vonnissen bevestigde.
Is het dan een een politionele of correctionele veroordeling ?
M. v. g. en bedankt voor het antwoord.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 sep 2009 19:30

een politiestraf staat op een overtreding ---veroordeeld tot en met 7 dagen en tot en met 26 € boete

Als de veroordeling in maanden loopt en het initieel bedrag ook hoger zal het een correctionele veroordeling zijn.

Een politierechtbank behandeld nl overtredingen maar ook ( gecontraventionaliseerde) wanbedrijven. Dat zijn wanbedrijven die door de wetgever/rechtbank naar een lager niveau worden doorgegeven om een aantal redenen (is bepaald in laat ons stellen nationale afspraken)

montana
Topic Starter

#5 , 16 sep 2009 10:11

Ok maar wat is in mijn geval dan de verjaringstermijn ? 1 jaar of 5 jaar, en gaat die verjaringstermijn in op datum van het arrest cassatie of een andere datum (arrest politierechtbank of beroep ?)
Tot op heden kon mij daar niemand uitsluitsel over geven.
M. v. g.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 sep 2009 16:41

zoals reeds gezegd nadat het vonnis ...in u geval dus het bevestigende arrest cassatie in kracht van gewijzde is gegaan dus niet meer voor hervorming of beroep vatbaar.
Wat bij u gezien afwijzing is op moment dat cassatie een uitspraak heeft gedaan.
Op dat ogenblik geld art 92 --- is de straf correctioneel 5 jaar - indien de straf meer dan drie jaar 10 jaar
indien de straf minder was dan 8 dagen dan was het een politieveroordeling en dan is het max 1 jaar.
Verjaring van straf begint te lopen als de straf onherroepelijk is ...lijkt mij zo

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”