burgerlijke partijstelling

supernamy
Topic Starter

burgerlijke partijstelling

#1 , 11 jun 2020 10:25

In een zaak van wegmaken van in beslag genomen goederen wou ik me burgerlijke partij stellen. Het dossier ligt nu bij de procureur des Konings die nog bezig is met het opsporingsonderzoek. Is het nu het juiste moment om een klacht bij de procureur in te dienen t.o.v. burgerlijke partijstelling? Is het ook mogelijk dat ik een borgsom moet betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 jun 2020 12:42

Waarom wil u zich nu al burgerlijke partij stellen?
Burgerlijke partijstelling gebeurt bij de onderzoeksrechter, of op de zitting als het parket dagvaardt.
Bij de onderzoeksrechter betaal je een borg.

supernamy
Topic Starter

#3 , 11 jun 2020 13:47

Waarom wil u zich nu al burgerlijke partij stellen?
Burgerlijke partijstelling gebeurt bij de onderzoeksrechter, of op de zitting als het parket dagvaardt.
Bij de onderzoeksrechter betaal je een borg.
U meent dus dat het geen zin heeft om me NU burgerlijke partij te stellen? Ik had gelezen dat je als slachtoffer zo meer rechten heeft, vandaar.
Sorry voor de vraag, maar waarom wordt mijn zaak door de procurerur des Konings behandeld en niet door de onderzoeksrechter?

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 jun 2020 13:55

Een strafzaak wordt meestal onderzocht door de procureur des Konings. Enkel in bijzondere omstandigheden, als er bijv. een huiszoeking moet gebeuren, verdachten moeten worden aangehouden, wordt een onderzoeksrechter ingeschakeld omdat hij alleen een huiszoeking kan bevelen, mensen in voorlopige hechtenis nemen....
Verder kan je je ook rechtstreeks burgerlijke partij stellen bij de onderzoeksrechter. Meestal gebeurt dit als men denkt dat het parket geen grondig onderzoek zal voeren.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”