Aangetekende brieven en de wet!

Drone
Topic Starter

Re: Aangetekende brieven en de wet!

#1 , 03 dec 2020 14:16

volgens bpost zelf mag de postbode in u aanwezigheid en met uw toelating een aangetekende zending aftekenen, maar juridisch klopt dat niet en is het helemaal niet waterdicht.

iedereen kan begrijpen dat met corona er bepaalde maatregelen zijn, maar ze moeten soms ook juridisch te verantwoorden zijn.

strikt genomen kan u nu inderdaad zeggen "ik heb niks ontvangen" tegen de afzender en het is dan de afzender die moet bewijzen dat u het wel gekregen heeft, wat zonder UW handtekening zo goed als onmogelijk is.

als men het een naam moet geven in de juridische wereld leunt het naar schriftvervalsing en zou u daar in theorie klacht voor kunnen indienen.

wat zeker geen kwaad kan is wat u meegemaakt heeft rechtstreeks melden bij bpost, mochten er in de toekomst problemen zijn heeft u toch al begin van een bewijs mocht u er juridsich verder mee gaan.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 03 dec 2020 15:33

Bpost was vroeger al geen al te beste service leverancier ( om het zacht uit te drukken ) , maar dit is met Corona nog tien keer erger geworden . ( en Corona is GEEN juridisch excuus voor NIETS , tenzij datgene wat bij Corona wetgeving geregeld is ) .
Zoals Drone stelt , is de bedoeling van een aangetekende zending dat de ontvanger een handtekening plaatst bij ontvangst .
Zo niet , kunt u beweren dat u niets ontvangen hebt , en dit zal juridisch aanvaard worden .

Het niet ontvangen van gewone post , kan altijd gemeld worden bij Bpost ( die er dan verder niets mee aanvangt ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

LeenW

#3 , 03 dec 2020 15:46

Dit is inderdaad vragen om problemen. Vroeger was De Post een overheidsbedrijf en waren alle medewerkers volwaardige ambtenaren, nu is het geprivatiseerd en is heel dat officieel karakter verdwenen, maar de wetgever verwacht nog steeds dat alles perfect verloopt.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 dec 2020 18:38

strikt genomen kan u nu inderdaad zeggen "ik heb niks ontvangen" tegen de afzender en het is dan de afzender die moet bewijzen dat u het wel gekregen heeft, wat zonder UW handtekening zo goed als onmogelijk is.
Het Hof van Cassatie denkt er anders over. De afzender moet enkel bewijzen dat hij de brief aan de post heeft overhandigd. Dit kan hij doen met het bewijs van afgifte dat hij ontvangt als hij de aangetekende brief aan de post overhandigt.
https://juportal.be/content/ECLI:BE:CAS ... 4FAAZPAf4=
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Drone
Topic Starter

#5 , 03 dec 2020 19:02

Het Hof van Cassatie denkt er anders over. De afzender moet enkel bewijzen dat hij de brief aan de post heeft overhandigd. Dit kan hij doen met het bewijs van afgifte dat hij ontvangt als hij de aangetekende brief aan de post overhandigt.
https://juportal.be/content/ECLI:BE:CAS ... 4FAAZPAf4=
maar hoe gaat de afzender dan bewijzen dat de bestemmeling de zending heeft gekregen als de handtekening niet overeen komt met dat van de bestemmeling?

louter afgaan op het feit dat een aangetekende zending veronderstelt aangekomen te zijn na 1 dag is sinds de corona crisis niet echt aan te nemen

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 dec 2020 19:23

maar hoe gaat de afzender dan bewijzen dat de bestemmeling de zending heeft gekregen als de handtekening niet overeen komt met dat van de bestemmeling?
De afzender moet dit volgens het Hof van Cassatie niet bewijzen. Hij moet enkel bewijzen dat hij de aangetekende brief aan de post heeft afgegeven.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Drone
Topic Starter

#7 , 03 dec 2020 23:12

De afzender moet dit volgens het Hof van Cassatie niet bewijzen. Hij moet enkel bewijzen dat hij de aangetekende brief aan de post heeft afgegeven.
mja, dan vraag ik mij af als de bestemmeling kan aantonen dat de handtekening niet van hem/haar is of het gerecht dan zomaar gaat kunnen aanvaarden dat de bestemmeling "op de hoogte" is van de inhoud van het schrijven of een pakje heeft gekregen.

voor zover ik weet is de afzender nog steeds verantwoordelijk voor het correct verzenden en aankomen van een aangetekend schrijven of pakje.

het kunnen aantonen dat hij het afgegeven heeft lijkt mij in combinatie met een "valse" handtekening niet voldoende om de afzender volledig vrij te pleiten

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”