Rechtsplegingsvergoeding

Efjoma
Topic Starter

Rechtsplegingsvergoeding

#1 , 30 okt 2009 14:03

Advocaat meldt mij het bedrag dat hij aan rpv gaat ontvangen, dit is evenwel slechts de helft van wat in het vonnis vermeld staat. Is het de gewoonte dat advocaten onderling hieromtrent afspraken maken of wat moet ik hiervan denken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Efjoma
Topic Starter

#2 , 03 nov 2009 08:57

Ik zal maar aannemen dat de tegenpartij een bod op het vonnis heeft gedaan, en dat mijn advocaat dit niet rechtstreeks wil/durft te zeggen?

hendrik1

#3 , 03 nov 2009 10:23

hoi,

de in het ongelijk gestelde partij kan aan de rechter vragen om rpv te verminderen. Denk wel dat dit op voorhand in de conclusies van de advo moet staan.
Misschien is dit in deze ook het geval!

mvg

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 nov 2009 14:52

Denk wel dat dit op voorhand in de conclusies van de advo moet staan.
Men kan dit ook mondeling ter zitting vragen. En als de advocaat het niet vraagt kan de vriendelijke rechter hem er op wijzen dat hij dit kan doen ...

scorpioen

Efjoma
Topic Starter

#5 , 03 nov 2009 15:17

De rpv is in het vonnis vastgesteld.

Gulliver

#6 , 03 nov 2009 21:23

Welk bedrag staat in het vonnis?

Het maximum bedrag eisbaar is, dacht ik, 1200€, misschien krijg je gewoon het maximum(?)

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 nov 2009 21:44

1.200 euro is het basisbedrag voor niet in geld waardeerbare vorderingen.

scorpioen

Kali

#8 , 04 nov 2009 08:55

Is het niet mogelijk dat de advocaat reeds de verrekening met zijn ereloon doet?

Lex

#9 , 04 nov 2009 09:50

Men kan dit ook mondeling ter zitting vragen. En als de advocaat het niet vraagt kan de vriendelijke rechter hem er op wijzen dat hij dit kan doen ...

scorpioen
Als een rechter een advocaat er moet opwijzen dat hij de RPV kan vragen dan kan je toch maar beter met een andere jurist in zee gaan. :wink:

j.demoor

#10 , 04 nov 2009 10:21

Ik ga ervan uit dat uw advocaat geen pro-deo-advocaat was.

“Art.1017.Tenzij...verwijst ieder eindvonnis, zelfs ambtshalve, de in het ongelijk gestelde partij in de kosten...Art.1018.De kosten omvatten:...6°.de rechtsplegingsvergoeding ,zoals bepaald in artikel 1022...”(Gerechtelijk Wetboek).

De kosten ,inbegrepen de rechtsplegingsvergoeding, zijn verschuldigd aan de wederpartij door de partij die ertoe veroordeeld werd en in die mate.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Efjoma
Topic Starter

#11 , 04 nov 2009 14:50

Bedankt.
De oorspronkelijke appellant is ook appellant op hoofdberoep en geïntimeerde op incidenteel beroep. Hij werd veroordeeld tot de kosten van het geding in hoofde van appellant (rpv eerste aanleg en rpv beroep) en in hoofde van geïntimeerde (rpv eerste aanleg en rpv beroep)

MadMax

#12 , 06 nov 2009 20:08

Wat indien een rechter geen enkele vorm van RPV toekent - zonder enige argumentatie/motivering - ondanks het feit dat dit uitdrukkelijk is gevraagd? Enkel de gerechtskosten worden gemeld, ten bedrage van ongeveer 200 EUR. Terwijl de RPV 1.200 EUR diende te bedragen.

Op de andere punten werd wel gelijk gehaald.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”