een vraag, zoals bij de rechtplegingsvergoedingen staat er ook niets bij van intresten, alsookbij de expertsekosten in het verleden, daar ben ik ook voor veroordeeld om deze te betalenHet is mogelijk dat op bepaalde sommen (nog) geen intrest verschuldigd is. Dit is bijvoorbeeld bij een schadevergoeding op de toekomstige schade. In dat geval wordt normaal (als het gevorderd wordt) gerechtelijke intrest toegekend vanaf de uitspraak. Als de tegenpartij geen intrest vordert, kent de rechter die in principe ook niet toe.
Lees aandachtig waartoe u veroordeeld werd. Post de veroordeling eventueel hier. De veroordeling vermeldt welke intrest verschuldigd is. Als de veroordeling geen intrest vermeldt is geen intrest verschuldigd.
scorpioen
Nogmaals bedankt voor de antwoorden,Als de rechtbank geen intrest vermeldt is die ook niet verschuldigd.
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom geen intrest vermeld wordt: bijvoorbeeld omdat de eiser vergeet deze te vragen. Het kan ook dat de rechter ze vergeten is. Maar dan moet men in beroep gaan om de intrest toch te krijgen.
Op rechtsplegingsvergoeding en kosten expertise wordt (bijna) nooit intrest gevraagd en dus ook niet toegekend. De rechter zou hierop, als dit gevraagd wordt, gerechtelijke intrest kunnen toekennen van datum uitspraak.
scorpioen
Dat klopt.Volgens mij zijn dat toch 2 verschillende antwoorden !
Dat klopt.Volgens mij zijn dat toch 2 verschillende antwoorden !
Voor de toepassing van intrest op intrest: zie art. 1154 B.W. De rechter kan, als aan de voorwaarden van art. 1154 B.W. voldaan is, intrest op intrest toekennen. Hij moet dit dan uitdrukkelijk vermelden en kan dit enkel doen voor reeds vervallen intrest, niet voor toekomstige intrest. Als dat niet vermeld wordt is het een "enkelvoudige" intrest, zoals door mij reeds uitgelegd.
Ik denk dat ik weet waarover ik spreek en blijf bij mijn standpunt ...
scorpioen