inleidende zitting

maanwonder
Topic Starter

inleidende zitting

#1 , 23 nov 2009 15:38

Beste,
binnekort verschijnen ik en nog 25 personen voor de correctionele rechtbank, inleidende zitting
eerst vraag wat houd dit precies in een inleidende zitting?
korte situatieschets, binnen een bepaald departement is er een faudezaak aan het licht gekomen, onterecht opstrijken van premies
bepaalde personen waren daarvan op de hoogte (vijftal)
nu moeten alle 25 personen voor de correctionele rechtbank verschijnen voor het achterhouden van premies die ze onrechtmatig hebben ontvangen, wij hadden recht op een maandelijks premie maar deze verschilde naar gelang de geleverde prestaties maw het bedrag was steeds verschillend (was ook index-gevoelig,werd dus aangepast aande index) en waren niet op de hoogte van het gesjoemel behalve die vijf mensen. Enige controlemiddel was dat je je naam op een blad moest schrijven voor de geleverde prestatie, het gebeurde dat een collega jouw naam in vulde, het is ook de enigste vorm van bewijs die de onderzoeksrechter heeft. Dus nu is hun vraag of ik bereid ben om het teveel aan gestorte premies terug te betalen? Ik heb in mijn verklaring geantwoord dat ik het daar niet mee eens was en dat ik niet bereid ben om het teveel aan premies terugtestorten want ik was niet op de hoogte van het gesjoemel en ik kon niet weten of er een teveel aan premies gestort werd ja of nee. In mijn geval gaat het om 2000 euro over drie jaar dus over ongeveer 60 euro maandelijks.
Nu is mijn vraag wat ik kan doen?
alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 25 nov 2009 11:04

“Art.1376.Hij die bij vergissing of met zijn weten iets ontvangen heeft dat hem niet verschuldigd was, is verplicht het terug te geven aan degene van wie hij het ontvangen heeft zonder dat het verschuldigd was.”(Burgerlijk Wetboek).

Of er bedrog en of valsheid in geschrifte is dient getoetst aan :

“Art.496.Hij die, met het oogmerk om zich een zaak toe te eigenen die aan een ander toebehoort, zich gelden, roerende goederen, verbintenissen, kwijtingen, schuldbevrijdingen doet afgeven of leveren, hetzij door het gebruik maken van valse namen of valse hoedanigheden, hetzij door het aanwenden van listige kunstgrepen om te doen geloven aan het bestaan van valse ondernemingen, van een denkbeeldige macht of van een denkbeeldig krediet, om een goede afloop, een ongeval of enige andere hersenschimmige gebeurtenis te doen verwachten of te doen vrezen of om op andere wijze misbruik te maken van het vertrouwen of van de lichtgelovigheid, wordt gestraft met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot drieduizend frank...”(Strafwetboek 8 juni 1867).

“Art.193. Valsheid in geschriften... met bedrieglijk opzet...wordt gestraft overeenkomstig de volgende artikelen.Art.196.Met opsluiting...wordt gestraft...alle personen die...in private geschriften valsheid plegen...door...(zie zelf de opsomming in het wetboek) ...”(Strafwetboek).

‘Het bedrieglijk opzet dat is vereist wil het misdrijf van valsheid of gebruik van valse stukken bestaan,is het opzet om zichzelf of een ander een onrechtmatig voordeel te verschaffen’[Cass. ARP951028F(Amfi t. Walter),Rev.dr.pén. 1996,755,noot].

‘De dader van valsheid in geschrifte is strafrechtelijk verantwoordelijk voor het gebruik dat van het valse stuk gemaakt wordt en dat de door hem voorziene en gewilde voortzetting is van de valsheid,ook al werd van dat valse stuk gebruik gemaakt door een derde’[Cass. ARP990645F,13 oktober 1999(Michelet t. Wylock),onuitg.,TRD&I 2000-04,40].
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Bartie

#3 , 25 nov 2009 19:52

Ik mis de opmerking van een illustere forumgebruiker, die hier eertijds stond: "Raadpleeg een advocaat"...

Wat wordt u ten laste gelegd (exact, artikelnummers edm)?

Ik vermoed dat het een aanzienlijk dik dossier zal zijn en dat de zaak mogelijks ook een paar keer zou kunnen worden uitgesteld tot alles en iedereen alles heeft kunnen bekijken... Een lijdensweg waar een professionele actor u een duidelijk advies zou kunnen in geven en u duidelijk zou kunnen begeleiden.
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 nov 2009 18:45

U zal toch wel gehoord zijn door vb de FGP - ecofin team.
U hebt toch een copie van uw verhoor gekregen.?.?

Zoals Bartie stelt ...snel een advocaat nemen aub

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”