in de praktijk ? voorlopige bewindvoering

louise2
Topic Starter

in de praktijk ? voorlopige bewindvoering

#1 , 12 okt 2009 12:06

Mijn man werd voorgesteld als voorlopig bewindvoerder voor zijn zoon, door de psychiatrische instelling waar deze behandeld wordt.
De zaak moet nog voorkomen bij de vrederechter.

In afwachting hebben wij hierover reeds heel wat info opgezocht (op deze en andere sites, zoals similes) en ook brochures besteld.

Eén zaak blijft onduidelijk voor ons :

Hoe kan(of moet) de bewindvoerder IN DE PRAKTIJK de banktegoeden beheren van de beschermde persoon ?

Enerzijds moeten deze op naam van de beschermde persoon ingeschreven zijn, en anderzijds heeft deze geen bevoegdheid meer.

Kan men dan een zicht/spaarrekening openen op naam van een meerderjarige, waar deze geen verrichtingen kan op doen , maar wél zijn bewindvoerder ?

Of gaat dit in de praktijk helemaal anders in zijn werk ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 12 okt 2009 12:42

U kan een kopie bezorgen van het vonnis/uittreksel in het Belgisch Staatsblad aan de bank(en)/ziekenhuis.

Het veiligst is om de meest courante banken te vragen of er een rekening is op naam van...indien ja, deze te sluiten en de tegoeden op een nieuwe,door de bewindvoerder te openen, rekening te plaatsen.

U zal binnen de 30 dagen een vermogensstatus moeten maken, meestal zal dat niet volledig zijn...jaarlijks op de datum van het vonnis zal u een jaarverslag moeten opmaken...de meeste rechtbanken zullen u een formulier opsturen om u te helpen dit in te vullen.

De bewindvoerder moet er voor zorgen dat alle kosten(ook schulden uit het verleden) betaalt worden.

De bewindvoerder KAN de gemaakte kosten en een vergoeding van 3% krijgen op de inkomsten van de beschermde persoon...onder familieleden kosten rekenen ziet een rechter echter niet graag!

Er bestaan een aantal goede boeken die de wet op de bewindvoering uit de doeken doen...

louise2
Topic Starter

#3 , 12 okt 2009 17:09

Bedankt voor uw antwoord.

Maar het is me nog niet echt duidelijk :

Mijn man en ik wéten bij welke bank de de tegoeden van zijn zoon staan :
deze worden immers tot op vandaag beheerd door het OCMW van de gemeente, waar hij in Beschut Wonen is, en werden daardoor (zoals gebruikelijk bij OCMW's) bij Dexia geplaatst.

Wegens overbelasting, heeft dit OCMW gevraagd om het budgetbeheer van de jongen te mogen stoppen, en een andere oplossing te zoeken.
De Psychiatrische Instelling die de meerderjarige zoon begeleidt, heeft daarom de voorlopige bewindvoering door mijn man(de vader) aangevraagd.

In de praktijk :
1) Is het dus de bedoeling dat de Dexia-rekeningen, beheerd door het OCMW, stopgezet worden.
Ik neem aan dat het OCMW daar zélf zal voor zorgen.

2) Het geld moet worden overgeschreven naar nieuwe bankrekeningen, die voor de "beschermde persoon" beheerd worden door de "bewindvoerder".

3) Mijn vraag : op wiens naam moeten die nieuwe zicht/spaarrekeningen geopend worden ?
Op naam van de zoon (beschermd persoon) of op naam van de vader (bewindvoerder) ?

Ik had begrepen dat de banktegoeden moeten op naam staan van de zoon (wat mijn man en ik normaal vinden) ;
maar begrijp niet hoe dit dan in de praktijk werkt, als de zoon geen bevoegdheid meer heeft over zijn geldzaken.

Of moeten die bankrekeningen geopend worden op naam van de bewindvoerder(de vader), met voorlegging van een kopie van het vonnis aan de bank ?

PS : wij hebben het boekje "Voorlopige bewindvoering", uitgegeven door Similes aangekocht, en daar staat zeer interessante en uitgebreide uitleg in.
Maar niets over de bankrekeningen in de praktijk.......

Reclame

Lex

#4 , 12 okt 2009 17:42

1)Het vermogen van de bewindvoerder en van de beschermde persoon MOETEN gescheiden worden...de bewindvoerder zal dus een zicht-/spaar-/termijnrekening moeten openen op naam van uw stiefzoon!

2)Sluit de HUIDIGE Dexia-rekening af zodat het OCMW geen verrichtingen meer kan uitvoeren...stel het OCMW op de hoogte van de aanstelling van een bewindvoerder.

3)Voor alle zekerheid schrijft u toch maar andere banken aan...als was het maar om er zeker van te zijn dat er geen schulden/spaargelden meer zijn.

Creatief

#5 , 12 okt 2009 20:59

gewist
Laatst gewijzigd door Creatief op 05 sep 2010 21:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Lex

#6 , 13 okt 2009 05:57

De rekeningen van de niet bekwame personen worden automatisch afgesloten zodra de vrederechter een voorlopige bewindvoerder heeft aangesteld en die beschikking gepubliceerd wordt in het Belgisch Staatsblad.
Die theorie klopt niet!

Het is zeker niet zo dat alle rekeningen 'automatisch' worden afgesloten...er zijn banken die juristen in dienst hebben die dagelijks het staatsblad uitpluizen en een rekening gaan blokkeren (en niet afsluiten) maar dat gebeurt niet bij 'alle' banken.

Als voorlopige bewindvoerder spreek ik uit ervaring!
De boodschap is dus zelf eventjes de banken aanspreken.

Cfr. niet 'alle' aanstellingen van een bewindvoerder verschijnen in het staatsblad!

louise2
Topic Starter

#7 , 13 okt 2009 14:44

Intussen ben ik eindelijk te weten gekomen dat er bij de banken rekeningen kunnen geopend worden, door de voorlopige bewindvoerder, op naam van de beschermde persoon.
Mits voorlegging van een kopie van het vonnis van de vrederechter, zal de bank dan de bewindvoerder registreren als mandataris van die rekening(en).

Om de Dexia-rekeningen te (laten) afsluiten is het nog te vroeg, want in afwachting van de aanstelling van mijn man als bewindvoerder, blijft het OCMW verder het budgetbeheer doen van mijn stiefzoon.
Daar hij reeds meer dan 5 jaar in budgetbeheer is, neem ik aan dat er geen andere rekeningen of schulden meer zullen bestaan.
Alles werd toen nagegaan : vroegere bankrekeningen afgesloten, en schulden afbetaald met afbetalingsplanning via het OCMW.
Daar het voorstel om te stoppen met hun budgetbeheer, van het OCMW zélf kwam, verwacht ik dat wij daar ook alle medewerking van zullen krijgen.

Gezien de huidige psychische toestand van mijn stiefzoon, is het weinig waarschijnlijk dat hij nadien nog op eigen initiatief zou nieuwe rekeningen of schulden geopend hebben.
Zonder hulp van derden is hij daar niet toe in staat.

louise2
Topic Starter

#8 , 05 sep 2010 11:40

Per toeval ben ik terug op dit onderwerp terechtgekomen, en merk ik dat ik nooit liet weten hoe dit afgelopen is.

Intussen is alles geregeld op de volgende manier :
Om praktische redenen werden de bestaande Dexia spaar- en zichtrekeningen, op naam van mijn stiefzoon, behouden.
Deze werden zodanig aangepast dat alleen mijn man (als voorlopig bewindvoerder) ze kan beheren (en voor gebruiksgemak werd ook online functie geactiveerd).

Maar dit alles is niet zonder problemen verlopen.
Het heeft nog weken geduurd voor het OCMW al zijn volmachten op die bankrekeningen (van hun verschillende personeelsleden en zélfs nog ex-personeelsleden ! ) ingetrokken heeft.

Nadien moest het plaatselijk Dexiakantoor de stukken van het vredegerecht regelen via hun hoofdkantoor.

In het kort komt het erop neer dat gedurende verschillende weken, noch mijn man, noch het OCMW nog konden verrichtingen doen voor onze zoon. Wat bij ons voor de nodige stress gezord heeft.

En dan is er ook nog het volgende :
Nádat mijn man reeds het initieel verslag ingediend had bij de vrederechter, ontvangt hij een brief van AG Insurance. Deze laten weten dat zij de aanstelling als voorlopig bewindvoerder vernomen hebben, en laten ook weten dat onze zoon een Home Invest Plan lopen heeft bij hun.
Daar wij daar niets van afwisten, (en bij navraag) ook het OCMW niet, vroegen wij om meer uitleg.

Blijkt dat dit over een contract ging dat afgesloten werd in het Fortisbankkantoor waar de zoon woonde in 2002 !
Het stond nog steeds op zijn oud adres, vanwaar wij gedurende 2 X 6 maanden zijn post lieten doorsturen naar ons, nadat hij werd opgenomen in psychiatrie. Toch hebben wij daar nooit iets van ontvangen.
Toen onze zoon in budgetbeheer ging bij het OCMW, gaven wij indertijd (bij volmacht) aan dit Fortiskantoor de opdracht om alles af te sluiten (inclusief een bankkluisje) dat op naam van onze zoon stond.
Toen maakte AG Insurance nog deel uit van Fortis, maar daar hebben ze met geen woord gerept over dit contract. Onze zoon had daar slechts 1 storting op gedaan, en kon zich daar zelfs niets meer van herinneren.
Intussen hebben wij het contract (bouwsparen) met veel moeite kunnen opzeggen en het uitgekeerde bedrag op de spaarrekening van onze zoon laten overschrijven.

Wij hebben onmiddellijk nadat wij op de hoogte gesteld werden door AG, aan de vrederechter laten weten, dat wij bij de indiening van het eerste verslag van de voorlopig bewindvoerder, niet op de hoogte waren van het bestaan van dat Home Invest Plan.
Gelukkig heeft deze daar niet moeilijk over gedaan.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”