bevoegdheid vrederechter?

carvoeiro
Topic Starter

bevoegdheid vrederechter?

#1 , 09 sep 2010 06:35

Ik heb een vraag ivm bevoegdheid van vrederechter.
Kan een vrederechter asbest laten verwijderen? Het gaat over verweerde, gescheurde asbest die uitgeeft op mijn eigendom, regelmatig vind ik stukjes asbest op terras.
Milieudienst is reeds op de hoogte maar kunnen niets ondernemen daar het een particuliere aangelengdheid is.
Deze dienst en ook de gezondheidsdienst raden me aan om naar de vrederechter te gaan. De eigenaars vd asbest zijn reeds 6 maanden op de hoogte maar ondernemen niets, ook pogingen ondernomen om bemiddeling 3X zonder resultaat.

Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 sep 2010 09:41

Ger. W.
Art. 592. Wanneer de waarde van de vordering niet bepaald is en deze niet uitsluitend tot de bevoegdheid van de rechtbank van eerste aanleg of de rechtbank van koophandel behoort, kan zij, naar keuze van de eiser, voor de rechtbank van eerste aanleg of de rechtbank van koophandel, naar gelang van het geval, of voor de vrederechter worden gebracht.
Op verzoek van de verweerder verwijst de rechtbank de zaak naar de vrederechter, wanneer de waarde van de vordering kennelijk gelijkwaardig kan worden geacht met een bedrag dat de bevoegdheid van de vrederechter niet te boven gaat.
Op verzoek van de verweerder verwijst de vrederechter de zaak naar de rechtbank van eerste aanleg of de rechtbank van koophandel, naar gelang van het geval, wanneer de waarde van de vordering kennelijk hoger is dan het bedrag waarvoor hij bevoegd is.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”