medisch dossier

erros
Topic Starter

medisch dossier

#1 , 14 sep 2010 23:34

Beste,

Twee weken geleden stierf mijn vader onverwacht aan longkanker. Ik zeg hier bij "onverwacht" omdat de dokters hem 2 a 3 jaar gaven zonder therapie. Met therapie zou dat 4 jaar kunnen zijn en met deelname aan een studie vaccin (mage3) zou de ziekte zelfs langer weg kunnen blijven. Mijn vader stierf exact 1 jaar na de diagnose. Hij maakte de dokters dikwijls attent dat er dingen waren waar hij last van had, maar de artsen gaven hier geen erg aan, alles zou goed gaan, zelfs veel te goed zeiden ze. Tot uiteindelijk na blijvende klachten enkele weken voor hij stierf een scan en mergpunctie werd gedaan. En toen kwam het slecht nieuws, mijn vader had nog max. 5 weken te leven. Iets wat als een donderslag neersloeg op ons, vooral omdat de week ervoor gezegd werd dat we zonder probleem een vakantie moesten boeken want papa was in remise en had het verdiend om nu te gaan genieten. Mijn vraag aan u is, kan ik zijn dossier opvragen van scans en onderzoeken (bloed enz enz) om verder te onderzoeken wat er fout gegaan is of wat hebben ze niet gedaan wat ze wel hadden moeten doen. U begrijpt dat ik gerechtigheid voor mijn vader wil, maar mijn huisdokter weigert mij verder het dossier in te kijken en de behandelende artsen doen net hetzelfde. Via de onbudsman zou ik "kunnen" verder gaan maar ik heb het vermoeden dat deze echt aan mekaar samen hangen. Via gerecht zou een ander optie zijn maar financieel kan ik het niet. Wat zijn nu volgens U mijn rechten Eerder schreef ik met een forum in Nederland en daar werd mij verteld dat ik het volste recht heb om zijn dossiers op te vragen en dat ik zelf een klacht kan indienen tegen mijn hiusarts die dit weigert te geven. Maar dat was een in Nederland gevestigde forum van artsen. Hoe zit dit in België??
Ik dank u voor het lezen van dit bericht. Mvgrt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 15 sep 2010 08:56

Ik verwijs u naar onderstaande wet:

Wetgeving
De Kamers hebben aangenomen en Wij bekrachtigen hetgeen volgt :

Citaten uit het wetsartikel:
Art. 9. § 1. De patiënt heeft ten opzichte van de beroepsbeoefenaar recht op een zorgvuldig bijgehouden en veilig bewaard patiëntendossier.
Op verzoek van de patiënt voegt de beroepsbeoefenaar door de patiënt verstrekte documenten toe aan het hem betreffende patiëntendossier.
§ 2. De patiënt heeft recht op inzage in het hem betreffend patiëntendossier.
Aan het verzoek van de patiënt tot inzage in het hem betreffend patiëntendossier wordt onverwijld en ten laatste binnen 15 dagen na ontvangst ervan gevolg gegeven.
De persoonlijke notities van een beroepsbeoefenaar en gegevens die betrekking hebben op derden zijn van het recht op inzage uitgesloten.
Op zijn verzoek kan de patiënt zich laten bijstaan door of zijn inzagerecht uitoefenen via een door hem aangewezen vertrouwenspersoon. Indien deze laatste een beroepsbeoefenaar is, heeft hij ook inzage in de in het derde lid bedoelde persoonlijke notities.
Indien het patiëntendossier een schriftelijke motivering bevat zoals bedoeld in artikel 7, § 4, tweede lid, die nog steeds van toepassing is, oefent de patiënt zijn inzagerecht uit via een door hem aangewezen beroepsbeoefenaar, die ook inzage heeft in de in het derde lid, bedoelde persoonlijke notities.
§ 3. De patiënt heeft recht op afschrift van het geheel of een gedeelte van het hem betreffend patiëntendossier, tegen kostprijs, overeenkomstig de in § 2 bepaalde regels. Ieder afschrift vermeldt dat het strikt persoonlijk en vertrouwelijk is.
De beroepsbeoefenaar weigert dit afschrift indien hij over duidelijke aanwijzigingen beschikt dat de patiënt onder druk wordt gezet om een afschrift van zijn dossier aan derden mee te delen.
§ 4. Na het overlijden van de patiënt hebben de echtgenoot, de wettelijk samenwonende partner, de partner en de bloedverwanten tot en met de tweede graad van de patiënt, via een door de verzoeker aangewezen beroepsbeoefenaar, het in § 2 bedoelde recht op inzage voorzover hun verzoek voldoende gemotiveerd en gespecifieerd is en de patiënt zich hiertegen niet uitdrukkelijk heeft verzet. De aangewezen beroepsbeoefenaar heeft ook inzage in de in § 2, derde lid, bedoelde persoonlijke notities.

Samengevat: jij hebt het recht met behulp van een arts inzage te nemen in het medisch dossier. Jij mag dat zelf niet doen. Je mag hier wel een arts voor aanspreken en enkel op voorwaarde dat je vader zich daar niet heeft tegen verzet. Ik stel je voor een andere arts hiervoor aan te stellen.

In principe mogen ze hier niet moeilijk over doen. In vele gevallen gebeurt dit zelfs spontaan op aanvraag.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”