prodeo snel een antw aub

Liesje68
Topic Starter

Re: prodeo snel een antw aub

#16 , 30 jan 2012 17:27

Franciscus, neen ik heb niks getekend!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali

#17 , 30 jan 2012 17:43

Rolrechten bedragen geen 900 Euro.

U hebt een schrijven dat de gelden daadwerkelijk op haar derdenrekening staan?
Maan uw advocate aan om deze door te storten.

Liesje68
Topic Starter

#18 , 30 jan 2012 17:49

ik heb een schrijven dat het bedrag van +/- 700 € op haar rekening staan, en dat ik een afspr moets maken, maar niet dat het hele bedrag op haar rekening staat, want daar wist ik niets van. op die afspr werd ik overdonderd met haar loonstaat, dat ik even de kluts kwijt was,. anders moest ik altijd zeker een maand wachten op een afspr. nu moest ik me in 4 dagen ( weekend erbij) haasten om het geld. Klopt volgens mij ook niet.

Reclame

Kali

#19 , 30 jan 2012 17:53

Heeft u die 700 € waarover ze schreef reeds ontvangen?

Liesje68
Topic Starter

#20 , 30 jan 2012 17:55

ik heb 1700 € op mijn rekening staan. dat is die 1700 € die ik haar moet overhandigen, niet per cheque of mister cash. OVERHANDIGEN

Justiceseeker

#21 , 30 jan 2012 17:59

ik was ook al op advocaat.be geweest, mijn netto beroepsinkomen zit daar lager. ik zit aan +/- 1200 € netto en heb 2 kinderen ten laste. Maar als ik de allimentatie voor de kinderen er bij reken en zeker met wat mijn ex mij nu moet betalen, kom ik er ruim over. en dan val ik in de categorie gedeeltelijke kosten. Ik kan natuurlijk niet bewijzen dat ik dat bedrag moet betalen. heb niks in handen. het enige dat ik weet is dat 5000 € werd gestort op de rekening van de pro deo. Daarvan moet ik 2 keer 900 € afstaan, rolrecht. = 1800 €. ze heeft nu 1700 € gestort, die ik haar in haar hand moet geven zonder bewijs. Ze is zgz goed geweest heeft 15 % van haar prijs afgedaan. en dan stort ze me 1500 € die dan overblijft. Maar tuurlijk zijn die slimmer, dat word niet op papier gezet. Ze heeft heel in het begin van de procedure gezegt, dan vraag ik een kleine bijdrage, staat ook niet op papier. 1700 € is voor mij 1.5 maandloon, dat noem ik geen kleine bijdrage meer :(
Vraag de pro-deo "aangetekend" met kopie per gewone post (U behoudt een kopie voor uw eigen dossier) details te geven van de kosten... en duid aan dat zonder nieuws binnen de 14dagen U de stafhouder zal aanschrijven. Vraag haar tevens de som integraal op uw rekening over te maken bv binnen de 3 weken, of sneller indien nodig.
Benieuwd of die schriftelijk zal antwoorden... en hoe... . U hoeft normaliter helemaal niets te betalen en dit lijkt me gesjoemel tot en met... . Wie pro-deo pleit, weet welke vergoeding hij/zij krijgt van de Staat.
Als de stafhouder niet meewerkt en zijn cornuit niet op de vingers wil tikken, dan moet U maar dreigen met de zaak voor de rechtbank van EA (Eerste Aanleg) te brengen. Daar wordt helemaal niet van gehouden... . Maar vergeet de advocaat niet in "gebreke te stellen" en "aan te manen" de doorstorting te doen.

Niet voor niets werden advocaten, gerecht en notarissen in een enquête van Test-Aankoop in een vrij slecht daglicht gezet in november vorig jaar... . Spijtig, mooie beroepen maar véél troep, en moeten de "juiste goede mensen" de gevolgen dragen van het onkruid.

Justiceseeker.

Kali

#22 , 30 jan 2012 17:59

1.u belt eens naar de advocaat van de tegenpartij met de vraag of deze gelden reeds werden betaald
2. u schrijft uw advocate dat u verzoekt dat ze u zo spoedig mogelijk het resterende bedrag doorstort, dat u vernomen hebt dat de volledige schuld vereffend werd
3. u neemt contact op met de stafhouder van haar desbetreffende balie mbt haar praktijken
4. u betaalt die 1700 euro niet.

Liesje68
Topic Starter

#23 , 30 jan 2012 18:02

Ik ben begonnen in september 2008 ( toen een andere advocaatook pro deo) dat was voor het vredegerecht, daar heb ik verloren. In mei 2010 kon deze advocaat niets meer voor me doen zei ze. Toen ben ik naar deze pro deo gegaan. Zij heeft het in beroep gegooit. Is in januari 2011 uitgesproken. afgelopen week ben ik dan bij de advocaat gegaan. Daar kreeg ik te horen dat ik die 1700 € moest afhalen en overhandigen. en wel vandaag.

j.demoor

#24 , 01 feb 2012 09:59

“Art.664 Rechtsbijstand bestaat erin degenen die niet over de nodige inkomsten beschikken om de kosten van rechtspleging, zelfs van een buitengerechtelijke rechtspleging, te bestrijden, geheel of ten dele te ontslaan van de betaling van de diverse rechten, registratie-, griffie- en uitgifterechten en van de andere kosten welke deze rechtspleging medebrengt. Hij verschaft aan de betrokkene ook kosteloos de tussenkomst van openbare en ministeriele ambtenaren onder de hierna bepaalde voorwaarden...”(Gerechtelijk Wetboek).

Onderzoek of uw advocaat die rechtsbijstand voor u aanvroeg of dit naliet.

“Artikel 1. § 1. Genieten de VOLLEDIGE kosteloosheid, de hierna vermelde personen, respectievelijk op voorlegging van de volgende bewijsstukken :...2° ...de samenwonende met zijn echtgenoot of met iedere andere persoon met wie hij een feitelijk gezin vormt, indien hij bewijst aan de hand van om het even welke document, te beoordelen door het bureau voor juridische bijstand...dat het gemiddeld maandelijks netto-inkomen van het gezin lager is dan 1.056 EUR...Onder de samenwoning bedoeld in het 2° wordt verstaan het feit dat twee of meerdere personen samen onder hetzelfde dak wonen en hoofdzakelijk huishoudelijke aangelegenheden regelen...Art.2.Kan GEDEELTELIJKE kosteloosheid genieten :...2°...de samenwonende met zijn echtgenoot of met iedere andere persoon met wie hij een feitelijk gezin vormt, indien hij bewijst aan de hand van om het even welk document te beoordelen door het bureau voor juridische bijstand...dat het gemiddeld maandelijks netto-inkomen van het gezin tussen 1.056 EUR en 1.289 EUR ligt. Voor de vaststelling van de inkomsten bedoeld in 2°, wordt rekening gehouden met een aftrek van 15 % van het leefloon per persoon ten laste...De persoon die van de gedeeltelijke kosteloosheid geniet, betaalt een eigen bijdrage aan de advocaat in de kosten van juridische bijstand per aanstelling door het bureau van juridische bijstand. Het bedrag van de bijdrage verschuldigd door de begunstigde van gedeeltelijk kosteloze tweedelijnsbijstand is gelijk aan het verschil tussen zijn inkomsten uit de bestaansmiddelen en de bedragen van de inkomstengrenzen voor de toegang tot de volledig kosteloze juridische bijstand, zonder dat dit bedrag hoger mag liggen dan 125 euro noch lager dan 25 euro. De advocaat voegt het ontvangstbewijs van deze betaling bij het dossier.”(18 DECEMBER 2003. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden van de volledige of gedeeltelijke kosteloosheid van de juridische tweedelijnsbijstand en de rechtsbijstand).

1056 werd 1165 en 1289 werd 1423 door indexering (Belgisch Staatsblad 19 augustus 2011)

Of terugbetalingen van belastingen,betaling van achterstallen bvb ingevolge verhoging van onderhoudsbijdrage,en dergelijke, de toekenning van kosteloosheid kunnen TE NIET DOEN is minstens vatbaar voor betwisting. In geen geval komt het de pro-deo-advocaat toe dit eigenmachtig te doen.

“Art.508/19.§1.De (pro-deo-)advocaat int de aan de begunstigde toegekende rechtsplegingsvergoeding...”(Gerechtelijk Wetboek).

“Art.1239.De betaling moet gedaan worden aan de schuldeiser of aan iemand die volmacht van hem heeft, of die door de rechter of door de wet gemachtigd is om voor hem te ontvangen. De betaling gedaan aan iemand die geen macht heeft om voor de schuldeiser te ontvangen, is geldig, indien de schuldeiser de betaling bekrachtigt of indien hij er voordeel uit getrokken heeft.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Het mandaat ad litem van de advocaat doet geen vermoeden ontstaan dat hij met een omvangrijker mandaat gelast is. Buiten de gerechtszaal is de advocaat niet langer de wettelijke lasthebber van zijn cliënt maar wel een lasthebber van gemeen recht,zodanig dat elke opdracht die hij uitvoert een bijzonder karakter vertoont waarvan het bewijs,in tegenstelling met het mandaat ad litem, niet langer geleverd wordt door zijn enkele verklaring,maar door een duidelijke en bijzondere akte. Diegene die beweert dat een advocaat buiten zijn mandaat ad litem,tevens gelast is met een mandaat ad negotia,moet hiervan het bewijs leveren‘,(Brussel 29 november 1994,Pas. 1995,II,5).

Indien u die advocaat geen volmacht gaf uw geld te ontvangen dan betaalde de gerechtsdeurwaarder met schending van voornoemd art.1239 Burgerlijk Wetboek,zodat die betaling u niet tegenwerpbaar is. Opdracht om beslag te leggen is nog geen volmacht om het beslagene te ontvangen.

‘De advocaat die in rechte de betaling van zijn ereloonstaat vordert,moet zijn vordering op gedétailleerde wijze staven‘(Vred.St.Gilles 16 april 1987,T.Vred. 1988,252).

"Art.320. § 1.De personen die een vrij beroep...uitoefenen zijn gehouden voor elke in specie,per cheque of op andere (niet-girale)wijze gedane inning van honoraria,commissielonen, bezoldigingen,terugbetalingen van kosten of andere beroepsontvangsten,een gedagtekend en ondertekend ontvangstbewijs af te leveren dat gelijktijdig in origineel en duplo wordt opgesteld en dat wordt getrokken uit een boekje waarvan het model...worden vastgesteld door de minister van financiën..."(Wetboek inkomstenbelastingen 10 april 1992).

Het afhouden door de advocaat van voornoemde bedragen op voor zijn cliënt ontvangen gelden dient zeker niet om voornoemd art.320 te omzeilen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”