Rechtsmiddel

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

Re: Rechtsmiddel

#16 , 05 jul 2016 18:52

Wat heeft het Europees recht te maken met de ontvankelijkheid van een eenzijdig verzoekschrift, in het bijzonder de vereiste dat dit door een advocaat moet ondertekend zijn?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fair Play
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#17 , 05 jul 2016 19:59

Fair Play woont niet in België, heeft wel de Nederlandse Nationaliteit, en dus Europees Staatsburger.
Het Europese recht is het Gemeenschapsrecht en heeft meer prioriteit en heeft voorrang op het Nationale recht.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#18 , 05 jul 2016 20:59

Het Europese recht is het Gemeenschapsrecht en heeft meer prioriteit en heeft voorrang op het Nationale recht.
Dat betwist niemand.
Maar wat zegt dat Europees recht over de ontvankelijkheid van een eenzijdig verzoekschrift?

Reclame

Fair Play
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#19 , 05 jul 2016 21:31

Op grond van artikelen 10 , 46, 49 en 152 lid 1 dient de lidstaat een `verzoek(schrift)`eenzijdig tot medische bijstand te verzekeren.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#20 , 05 jul 2016 21:52

Ik denk dat weinigen uw interpretatie van deze verdragsteksten zullen volgen.

LeenW

#21 , 05 jul 2016 21:57

Europa geeft u het recht een verzoekschrift in te dienen, de lidstaten kunnen de modaliteiten hiervan zelf kiezen.

Fair Play
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#22 , 05 jul 2016 22:04

Ik weet met zekerheid, dat de door mij genoemde artikelen van het EG-verdrag prioritair toegepast dienen te worden.
Het Koninkrijk België heeft op diverse fronten procedures bij het Europese Hof van Justitie bakzeil gehaald door de Belgische burger onvoldoende te beschermen op grond van het Gemeenschapsrecht.
In België wordt het Europese Gemeenschapsrecht nog onvoldoende opgepakt en ontwikkeld, daar waar het zo waardevol is voor de burger.
Waarvan akte.

Fair Play
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#23 , 05 jul 2016 23:30

Op grond dat de fundamentele rechtsbeginselen en het Gemeenschapsrecht wordt door .............................. een beroep gedaan op het EG-Verdrag artikelen 10 , 49, en 152.

Het Hof van Justitie (Grote kamer) verklaart voor recht de onderstaande:

(Jurisprudentie)

1) Artikel 22, lid 2, tweede alinea, van verordening (EEG) nr. 1408/71 van de Raad van 14 juni 1971 betreffende de toepassing van de socialezekerheidsregelingen op werknemers en zelfstandigen, alsmede op hun gezinsleden, die zich binnen de Gemeenschap verplaatsen, in de gewijzigde en bijgewerkte versie van verordening (EG) nr. 118/97 van de Raad van 2 december 1996, moet aldus worden uitgelegd dat het bevoegde orgaan de in artikel 22, lid 1, sub c i, bedoelde toestemming alleen dan kan weigeren op grond dat er voor een ziekenhuisbehandeling een wachttijd is, wanneer het aantoont dat deze termijn niet langer is dan de termijn die aanvaardbaar is op grond van een objectieve medische beoordeling van de klinische behoefte van de patiënt, rekening houdende met alle kenmerken van zijn gezondheidstoestand op het tijdstip waarop het verzoek om toestemming wordt ingediend of, in voorkomend geval, opnieuw ingediend.

2) Artikel 49 EG is van toepassing op een situatie waarin een patiënt wiens gezondheidstoestand ziekenhuisbehandeling vereist, zich voor deze behandeling naar een andere lidstaat begeeft en deze aldaar tegen betaling ondergaat, zonder dat behoeft te worden onderzocht of de ziekenhuisbehandeling die wordt gegeven in het kader van het nationale stelsel waaronder deze patiënt valt, zelf een dienstverrichting is in de zin van de bepalingen inzake het vrij verrichten van diensten. Artikel 49 EG dient aldus te worden uitgelegd dat het niet eraan in de weg staat dat voor de vergoeding van een ziekenhuisbehandeling in een andere lidstaat, als voorwaarde wordt gesteld dat het bevoegde orgaan daartoe vooraf toestemming verleent. Voorafgaande toestemming kan niet worden geweigerd alleen op grond dat er wachtlijsten zijn die zijn bedoeld voor planning en beheer van het aanbod van ziekenhuisbehandelingen op basis van vooraf in algemene termen vastgestelde klinische prioriteiten, zonder dat een objectief medisch oordeel is gevormd over de gezondheidstoestand van de patiënt, zijn voorgeschiedenis, het te verwachten verloop van zijn ziekte, de mate van pijn en/of de aard van zijn handicap op het tijdstip waarop het verzoek om toestemming is ingediend of opnieuw ingediend. Wanneer de uit deze wachtlijsten voortvloeiende wachttermijn langer is dan de tijd die aanvaardbaar is volgens een objectieve medische beoordeling van voornoemde factoren, kan het bevoegde orgaan de gevraagde toestemming niet weigeren op grond dat er een wachtlijst is, dat de normale prioriteit in verband met de urgentie van de te behandelen gevallen wordt verstoord, dat ziekenhuisbehandelingen in het nationale stelsel kosteloos zijn, dat speciaal financiële middelen moeten worden uitgetrokken voor de vergoeding van de behandeling in een andere lidstaat, en/of dat de kosten van deze behandeling verschillen van die van een vergelijkbare behandeling in de bevoegde lidstaat.

3) Artikel 49 EG moet aldus worden uitgelegd dat, indien volgens de wettelijke regeling van de bevoegde lidstaat ziekenhuisbehandelingen in het kader van een nationaal gezondheidsstelsel gratis zijn, terwijl volgens de wettelijke regeling van de lidstaat waar een onder dat stelsel vallende patiënt toestemming heeft gekregen of had moeten krijgen om op kosten van dat stelsel een ziekenhuisbehandeling te ondergaan, de kosten van deze behandeling niet volledig worden vergoed, deze patiënt recht heeft op terugbetaling door het bevoegde orgaan van het eventuele verschil tussen de objectief berekende kosten van een vergelijkbare behandeling in een ziekenhuis dat onder het betrokken stelsel valt, zo nodig gemaximeerd tot het voor de behandeling in de verblijfstaat in rekening gebrachte totaalbedrag, en de bijdrage die het orgaan van laatstgenoemde staat krachtens artikel 22, lid 1, sub c i, van verordening nr. 1408/71, in de gewijzigde en bijgewerkte versie van verordening nr. 118/97, voor rekening van het bevoegde orgaan moet vergoeden overeenkomstig de wettelijke regeling van deze lidstaat. Artikel 22, lid 1, sub c i, van verordening nr. 1408/71 moet aldus worden uitgelegd dat het bij deze bepaling aan de betrokken patiënt verleende recht uitsluitend ziet op de kosten van de verzorging die deze patiënt in de verblijfstaat krijgt, te weten, in het geval van een ziekenhuisbehandeling, de kosten van de medische verstrekkingen in eigenlijke zin en de daarmee onlosmakelijk verbonden kosten van het verblijf van de patiënt in het ziekenhuis. Artikel 49 EG moet aldus worden uitgelegd dat een patiënt aan wie toestemming is verleend of – naar later blijkt – ten onrechte is geweigerd om in een andere lidstaat een ziekenhuisbehandeling te ondergaan, slechts het recht heeft om van het bevoegde orgaan vergoeding te vragen van de bijkomende kosten van deze buitenlandse reis voor medische doeleinden, indien er volgens de wettelijke regeling van de bevoegde lidstaat in het nationale stelsel een overeenkomstige verplichting bestaat voor een behandeling in een plaatselijk ziekenhuis dat onder dat stelsel valt.

4) De zowel krachtens artikel 22 van verordening nr. 1408/71, in de gewijzigde en bijgewerkte versie van verordening nr. 118/97, als artikel 49 EG op het bevoegde orgaan rustende verplichting om aan een patiënt die onder een nationaal gezondheidsstelsel valt, toestemming te verlenen om op kosten van dat orgaan een ziekenhuisbehandeling in een andere lidstaat te ondergaan. Door ..........................wordt een beroep gedaan op ex artikel 168 VwEU (oud artikel 152 VEG) van het Gemeenschapsrecht.

In het arrest Hof van Justitie 9 maart 1978 zaak C-106/77, Jur 1978, 626 is beslist dat de nationale rechter die is belast met de toepassing van het Gemeenschapsrecht, de volle werking daarvan dient te verzekeren en de door het Gemeenschapsrecht aan particulieren toegekende rechten dient te beschermen.

Dat houd niet alleen in dat de nationale rechter soms met het Gemeenschapsrecht strijdige nationale rechtsregels buiten toepassing zal moeten laten (zie o.m. Hof van Justitie EG 5 maart 1996 zaak C-46/93 en C-4/93 Brasserie du Pècheur Jur. 1996, I-1029) maar ook de bevoegdheid rechtstreeks aan het Gemeenschapsrecht kan ontlenen, waar de rechter deze op grond van het nationale recht niet heeft, steeds indien dat nodig is om de volle werking van het Gemeenschapsrecht te waarborgen (zie o.m. Hof van Justitie EG 19 juni 1990 zaak
C-213/89 Factortame, Jur. 1990 p. I-2433).

Het Hof van Justitie voorzag met het arrest Francovich (zie arrest Hof van Justitie 19 november 1991, gevoegde zaken C-6/90 en C-9/90 Francovich en Bonifaci/Italië, Jur. 1991 p. I-5357) in rechtsbescherming ten behoeve van particulieren het Gemeenschapsrecht door de lidstaten, rechtstreeks gebaseerd op het EG-Verdrag. In het arrest Francovich formuleerde het Hof van Justitie eerst “het beginsel van aansprakelijkheid van de Staat” (Arrest Francovich r.o. 31-37) dat naast “de volledige werking van de Gemeenschapsbepalingen” ook zijn grondslag vind in artikel 10 EG-Verdrag: de verplichtingen van de lidstaten om alle algemene en bijzondere maatregelingen te treffen om de nakoming van het Gemeenschapsrecht te verzekeren, hetgeen tevens de verplichtingen van de lidstaten omvat om wettige gevolgen van een schending van het Gemeenschapsrecht ongedaan te maken. Door .......................... wordt een beroep gedaan op het bovenstaande artikel 10 EG-Verdrag en deze prioritair te willen toepassen op het nationaal recht.

Met eerbiedige hoogachting,
Gemachtigde.

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#24 , 06 jul 2016 14:26

Ik denk dat je nog steeds niet goed begrijpt welk punt we allemaal willen maken.

Niemand hier zegt dat het Belgisch nationaal recht voorrang heeft op Gemeenschapsrecht indien deze twee strijdig zouden zijn. Dit is algemeen geweten sinds het Smeerkaasarrest van 1971.

Wat je voor ogen moet houden is het volgende. Een rechtbank gaat je zaak behandelen in 2 stappen:

Stap 1. onderzoek van ontvankelijkheid: worden nietigheidsgronden opgeworpen door partijen of zijn er ambtshalve op te werpen nietigheidsgronden? Is de dagvaarding/het verzoekschrift onontvankelijk => einde verhaal. Wel ontvankelijk => stap 2.

Stap 2. onderzoek ten gronde: feiten bekijken, rechtsregels toepassen, oordeel vellen.

Al wat jij hier aanhaalt heeft betrekking op stap 2. Maar daar raak je niet. Je valt immers al in stap 1. Je verzoekschrift is onontvankelijk.
De Belgisch wetgeving voorziet ook in regels die de eventuele nietigheid kunnen "omzeilen" (art. 861-864 Ger.W.), maar ik zie niet onmiddellijk in hoe je die hier zou toepassen.

Het heeft dus geen zin om hier rechtspraak aan te halen die betrekking heeft op het onderzoek ten gronde. Je moet zaken aanhalen die betrekking hebben op de ontvankelijkheid.

Fair Play
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#25 , 06 jul 2016 19:45

Bovengenoemde gronden zijn toepasbaar in een civiele procedure.
Het niet onontvankelijk verklaren van een verzoekschrift kan op grond indien de fundamentele rechten zijn geschonden, worden DOORBROKEN, ook dat is klaarblijkelijk een vreemd fenomeen in de Belgische rechtspraak.
Overigens is onontvankelijk (verwijzend) niet gelijk aan niet-ontvankelijk (niet toegelaten worden) in het juridisch jargon.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#26 , 06 jul 2016 19:58

Ik vraag mij af welke raad je hier komt vragen als je het toch allemaal beter weet. Ga dan in hoger beroep i.p.v. die nutteloze discussie hier te voeren.

Ik denk dat elke verdere discussie zinloos is en dit onderwerp beter wordt afgesloten.

LeenW

#27 , 06 jul 2016 20:12

Topic afsluiten hoeft niet, maar met zo'n koppigheid kan er natuurlijk ook geen hulp geboden worden..

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#28 , 06 jul 2016 20:20

Misschien is dit van toepassing. Denk dat TS wel eens gelijk zou hebben, maar dan zal zij/hij hun rechten moeten opeisen.

http://www.hetrechtenstudentje.nl/juris ... rancovich/

http://www.houthoff.com/uploads/tx_hhpu ... -recht.pdf
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#29 , 06 jul 2016 20:28

Als Europees Staatsburger met de Nederlandse Nationaliteit heb ik formeel een verzoek (eenzijdig) ex artikel 1026 e.v. Ger. W. (Belgisch) gedaan op artikel 23 lid 2 van de Belgische Grondwet, alsmede heb ik een beroep gedaan op artikel 56 VwEU (oud artikel 49 VEG) alsmede de Verordening 1408/71/EG waarbij ik heb verwezen naar het Arrest van het Europese Hof van Justitie C-255/09 en Arrest C-211/108
Het verzoek is onontvankelijk verklaart middels een Beschikking, waarbij de Rechtbank in eerste aanleg Antwerpen, niet heeft aangegeven welk rechtsmiddel beschikbaar is alsmede een termijn waarbinnen dit moet worden ingediend.
Ook heeft de Rechtbank de fundamentele rechtsbeginsel alsmede het Gemeenschapsrecht onbesproken gepasseerd.
Op grond van ex artikel 56 VwEU (oud artikel 49 VEG) heb ik akte genomen met het DOORBREKEN VERZET- APPELVERBOD daar het door de Rechtbank niet is toegestaan de fundamentele rechtsbeginselen en het Gemeenschapsrecht onbesproken te laten, als daar een rechtzoekende beroep op wordt gedaan.
Was dit niet de oorzaak dat het afgewezen was: artikel 23 lid 2 van de Belgische Grondwet, als Nederlander kan je toch onze grondwet niet oproepen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Fair Play
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#30 , 06 jul 2016 20:45

Ik heb aanwijzingen dat de Belgische rechtspraak is gebaseerd op strategische uitspraken.
Nederlanders welke medische bijstand verzoeken in België, zijn niet altijd even welkom, omdat Nederlanders tijd, aandacht vragen voor medische bijstand waarbij mogelijk de agenda`s overvol raken.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”