advocaat wil dossier niet overleggen

van damme johan
Topic Starter

advocaat wil dossier niet overleggen

#1 , 31 jul 2008 09:29

ik wil mijn dosier terug voor aan een andere raadsman te geven. de advocaat die het dossier in handen heeft wil het niet aan mij bezorgen omwille vertrouwelijke briefwisseling en hij wil het ook niet bezorgen aan een andere advocaat alvorens zijn kosten en erelonen betaald zijn. nu, ik heb zijn kosten en erelonenen ontvangen en deze zijn buitengewoon hoog en niet terecht.

alvast bedankt voor enige uitleg en advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jul 2008 10:14

Reglement van de Orde van Vlaamse Balies inzake opvolging:

De opgevolgde advocaat maakt het dossier zo spoedig mogelijk aan de opvolgende advocaat over samen met alle gegevens die voor de voortzetting ervan noodzakelijk zijn en bezorgt zijn staat van kosten en ereloon zo spoedig mogelijk aan de cliënt.
Hij brengt hiervan de opvolgende advocaat op de hoogte. De opvolgende advocaat verzoekt de cliënt zorg te dragen voor de betaling van de staat van kosten en ereloon voor zover deze niet wordt betwist.
De opvolgende advocaat kan alle nodige handelingen in het belang van zijn cliënt stellen, ook in geval van betwisting van de staat van kosten en ereloon. Hij mag van deze cliënt provisies, erelonen en vergoeding voor kosten ontvangen. Wanneer daartoe reden bestaat, kan de stafhouder verbod opleggen aan de opvolgende advocaat om verdere handelingen voor de cliënt te stellen of enige andere maatregel bevelen.

De advocaat die opgevolgd wordt moet dus het dossier overmaken aan uw nieuwe advocaat. Hij mag dit niet afhankelijk stellen van de betaling van zijn staat van kosten en ereloon. Uw nieuwe advocaat moet dit weten en weet ook dat als hij het dossier niet ontvangt hij best de stafhouder aanschrijft.

scorpioen

j.demoor

#3 , 01 aug 2008 11:00

Onverminderd de regelingen binnen de advocatenorde geldt daarbuiten tussen advocaat en cliënt :

‘Er is beëindiging van de opdracht van de advocaat van zodra hij zelf een einde stelt aan de relatie en hiervan kennis geeft aan zijn cliënt of kennis heeft genomen van het feit dat de relatie werd beëindigd door de cliënt,onafhankelijk van de teruggave van het dossier.De advocaat heeft de verplichting het dossier aan de CLIËNT terug te bezorgen binnen de kortste termijn’(Rb.Luik 13 januari 1999,J.L.M.B. 2000,252,noot BUYLE,J.).

‘1488...Om het retentierecht...te genieten is vereist:een zaak die in de handel is...’,(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,II,Brussel Bruylant 1971,831.Zie ook Kh.Brugge 18 november 1991,R.W. 1992-93,1380;Kort ged.Rb.Luik 22 september 1993,J.L.M.B. 1994,309).
Een advocatendossier is geen ‘zaak die in de handel is’.

’Het feit dat het mandaat van de syndicus zonder vooropzeg beëindigd is,rechtvaardigt geenszins het uitoefenen van een retentierecht op de medeëigendomsdocumenten.Het normale leven van de vereniging mag immers niet in het gedrang gebracht worden’,[Vred.Oostende(2) 17 juli 1998,T.App. 1999-1,18]

'Zowel de boeken als de geschriften van aangiften blijven altijd eigendom van de klant en moeten hem derhalve worden teruggegeven,zelfs wanneer er nog onbetaalde ereloonstaten zijn.Het begrip 'persoonlijke werkzaamheden' van de accountant omvat niet het inschrijven in de boeken;het feit dat de accountant zelf de inschrijvingen in de boeken heeft gedaan,wordt door de rechtspraak niet beschouwd als een dienstig argument om de accountant een retentierecht te geven daar deze laatste deze handelingen heeft gesteld in zijn hoedanigheid van lasthebber.'(Kort ged.Rb.Luik 22 september 1993, J.L.M.B. 1994,309).

‘Het retentierecht van de boekhouder op de boekhouding van de gefailleerde vennootschap maakt een onduldbare inbreuk op de wettelijke bepalingen die de taak van de curator omschrijven‘[Kh.Dinant(Kort Ged.) 6 november 1990,J.T. 1991,132(vgl.Kh.Brussel 30 juni 1987,T.B.H. 1988,410)].

U kan uw dossier zonodig terugvorderen in kort geding.

'Het beroepsgeheim van de advocaat vindt zijn grondslag in een beginsel van openbare orde waarover noch de cliënt noch ZIJN raadsman kunnen beschikken.Deze vertrouwelijkheid kan geen middel opleveren dat de advocaat toelaat een vergissing of nalatigheid,die oorzaak is van schade bij de studie,de voorbereiding of verdediging van een dossier,te verbergen...'(Luik 7 januari 1991,J.L.M.B. 1991,772,noot LAMBERT,P.,Le caractére confidentiel de la correspondance de l'avocat).

Het is evenmin een middel om stukken van het dossier achter te houden bij einde mandaat,daar voornoemde vertrouwelijkheid enkel geldt ten aanzien van derden.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

van damme johan
Topic Starter

#4 , 23 aug 2008 08:44

ik heb het dosier nog steeds niet terug. ik denk dat een procedure -zoals j.demoor stelt- aangewezen is. maar hoe moet ik daaraan beginnen? welke rechtbank? moet er een verzoekschrift neergelegd worden? welke vorm, wat neem ik daar allemaal in op? wat zijn de kosten?

j.demoor

#5 , 24 aug 2008 09:16

“Art.584.De voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg doet, in gevallen die hij spoedeisend acht, bij voorraad uitspraak in alle zaken...”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

Hier loopt u het risico dat de voorzitter uw geval niet (meer) spoedeisend acht wegens de inmiddels verstreken tijd.

Voor de rechtbank van eerste aanleg geldt : “Art.700.Hoofdvorderingen worden op straffe van nietigheid bij dagvaarding voor de rechter gebracht...”(Ger.W.).

“Art.702.Behalve de vermeldingen bepaald in artikel 43, bevat het exploot van dagvaarding, op straffe van nietigheid, de volgende opgaven :
1° de naam, de voornaam en de woonplaats van de eiser;
2° de naam, de voornaam en de woonplaats of, bij gebreke van een woonplaats, de verblijfplaats van de gedaagde;
3° het onderwerp(wat ?) en de korte samenvatting van de middelen(waarom?) van de vordering;
4° de rechter voor wie de vordering aanhangig wordt gemaakt;
5° de plaats, de dag en het uur van de terechtzetting(kan u overlaten aan de gerechtsdeurwaarder)”(Ger.W.).

De dagvaarding omvat variabele kosten maar kan u ramen op 175,00 euro.

van damme johan
Topic Starter

#6 , 05 sep 2008 23:27

dit gaat niemand geloven. ik heb mijn voormalige raadsman gevraagd om het dossier aan mij over te maken. nu verneem ik van een andere raadsman dat hij mijn dossier aan hem heeft overgemaakt. dit is dus duidelijk zonder mijn toestemming gebeurd. hoe moet ik dit oplossen? graag enige toelichting. kan ik een brief schrijven naar de orde van advocaten? en de stafhouder vragen te bemiddelen?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 sep 2008 10:31

Je schreef in het begin: "en hij wil het ook niet bezorgen aan een andere advocaat alvorens zijn kosten en erelonen betaald zijn."

Blijkbaar werd hem dus door een andere advocaat of door jou gevraagd het dossier over te maken aan die advocaat.

Zelfs als dat niet het geval zou zijn, je hebt er toch alle voordeel bij dat je nieuwe advocaat het volledige dossier in handen heeft en niet enkel de stukken. De briefwisseling is vertrouwelijk en wordt nooit aan de cliënt overgemaakt, wel aan de nieuwe advocaat.

scorpioen

van damme johan
Topic Starter

#8 , 06 sep 2008 19:07

ik was in mijn vorige post niet duidelijk. het gaat hier over een nieuw dossier. ik heb mijn voormalige advocaat nooit opdracht gegeven om onderliggend dossier te sturen een advocaat. ik heb het dossier, gelet op de info van j. demoor, aan mij doen bezorgen. nu blijkt dat mijn voormalige raadsman het dossier aan de raadsman overmaakte die het eerste dossier opvroeg. volgens mij kan dit niet...

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”