factuur advocaat zaak overleden moeder

Rikderee
Topic Starter

factuur advocaat zaak overleden moeder

#1 , 12 jun 2009 11:09

Vandaag 12/06/2009 kreeg ik een gewone brief van een advocaat die een ongeval in recht van mijn vorig jaar overleden moeder blijkbaar behandelde. Het ongeval gebeurde 22/10/2001 en werd afgehandeld 10/09/2003. De advocaat zegt dat bij nazicht van het dossier blijkt dat hij nog geen eindkost had aangerekend. En dat hij nooit werd aangesteld door de rechtsbijstand verzekering. Nu wil hij dat bedrag van mij vorderen.

Hij is voor mij onmogelijk om dit te controleren wegen het tijdsverloop tussen de feiten. Kan ik iets opvragen, een overeenkomst of zo?

Is verjaring van 5 jaar art 2277 B.W van toepassing?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 jun 2009 18:40

Hoe komt die man bij u?? De cliënt was uw moeder.
Dus moet hij de brief naar haar adres sturen.
Een ander adres KAN hij niet hebben of hij moet (mis)gebruik hebben gemaakt van de gegevens rijksregister.
Als advocaat kan je voor bepaalde doelen info van RR gebruiken maar voor zover ik weet is dat NIET om familie op te sporen om erelonen aan die familie te vragen.

verjaring erelonen advocaat

Hof van Beroep Antwerpen 07/12/2004. R.W. 2006-2007, 179: De bepaling van art. 2276bis B.W. luidens welk de vordering van advocaten tot betaling van hun kosten en erelonen verjaart na verloop van vijf jaar na het beëindigen van hun taak, berust op en vermoeden van betaling. Daaruit volgt dat de cliënt deze verjaring niet kan inroepen, wanneer hij uitdrukkelijk of stilzwijgend heeft bekend niet te hebben betaald.

Bartie

#3 , 12 jun 2009 20:17

Heeft hij u aangeschreven als "erfgenaam" van uw moeder o.i.d.?

Hoe dan ook, u kunt een detail van de afrekening opvragen en stellen dat u onderzoekt of u (nog) gehouden bent tot betaling...
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

Reclame

Rikderee
Topic Starter

#4 , 16 jun 2009 11:49

Heeft hij u aangeschreven als "erfgenaam" van uw moeder o.i.d.?

Hoe dan ook, u kunt een detail van de afrekening opvragen en stellen dat u onderzoekt of u (nog) gehouden bent tot betaling...
Ja, ik ben aangeschreven als erfgenaam, ik veronderstel via de notaris?
Er zit een detail van afrekening bij, maar hoe weet ik nu of dat juist is? Is een gewoon mondeling akkoord tss mijn moeder en de advocaat voldoende? En is het niet raar dat de rechtsbijstandverzekering dit niet betaald, daar mijn moeder in recht was?

Dus de verjaring telt niet in dit geval?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 jun 2009 12:12

De verjaring kan wel degelijk van toepassing zijn.

De termijn neemt een einde als de taak van de advocaat beëindigd is, dit is een feitenkwestie.

De verjaring steunt niet op een vermoeden van betaling. Zie Cass. 24/01/2008, rolnummer C.07.0372.N, http://jure.juridat.just.fgov.be.

scorpioen

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”