“The system of checks and balances is an important part of the Constitution. With checks and balances, each of the three branches of government can limit the powers of the others. This way, no one branch becomes too powerful. Each branch “checks” the power of the other branches to make sure that the power is balanced between them...” (
http://kids.infoplease.lycos.com/ipka/A0777009.html)
“The concept of constitutional checks arose as an outgrowth of the classical theory of
separation of powers, by which the legislative, executive, and judicial powers of government were held properly to be vested in three different units.The purpose of this, and of the later development of
checks and balances, was to ensure that governmental power would not be used in an abusive manner...The judicial branch, in determining cases, may declare legislation unconstitutional, but the judiciary itself is subject to executive and legislative checking through the appointment of judges and the passage of legislation governing organization, procedure, and jurisdiction of the courts. There also is a possibility of amendment of the Constitution to reverse judicial determinations.”(
http://gi.grolier.com/presidents/ea/side/checks.html).
‘Separation of powers‘,scheiding der machten,houdt dus geenszins in dat die machten in absolute onafhankelijkheid,zonder ‘checks and balances’ naast mekaar gaan leven.
“Art.259bis.15.§1. Elke advies- en onderzoekscommissie ontvangt de klachten over de werking van de rechterlijke orde en verzekert de opvolging ervan...“(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).
Die Hoge Raad samengesteld uit magistraten,advocaten en crypto-advocaten kan bezwaarlijk objectief onpartijdig geacht worden. Zij behoren allen tot de ondeelbare kaste ‘Mensen van het Recht’(HUYSE,L.,SABBE,H.,De mensen van het recht,Leuven Van Halewyck 1997),wiens belangen meestal strijdig zijn met die van de rechtzoekende.
“De organisatie van de verwerking van klachten tegen het gerecht moet grondig veranderen zei Kristine Kloeck op 15 oktober 2002 bij de voorstelling van het jaarverslag voor 2001 van de Hoge Raad voor de Justitie...de rechters moeten zelf klachten tegen hun eigen gerecht afhandelen en ten slotte kan de Hoge Raad nog een BEPERKTE ombudsfunctie hebben...“.
Zolang de ‘Advies- en Onderzoekscommissie’ uit art.259bis-11 Ger.W. niet bestaat uit leden van de andere twee machten(=Wetgevende en Uitvoerende),met uitsluiting van degenen die tevens advocaat zijn zullen die checks and balances ineffectief zijn. De verbondenheid van de advocaten met de Rechterlijke macht en de tegenstelling tussen hun belangen en deze van de rechtzoekenden zouden aan de ‘Advies- en Onderzoekscommissie’ elke
objectieve onpartijdigheid ontnemen.Het 'establishment' kan het 'establishment' niet controleren;niet één van de 623 klachten in 2000 achtte de Hoge Raad voor de Justitie gegrond.
“Art.151.§1.De rechters zijn onafhankelijk in de uitoefening van hun rechtsprekende bevoegdheden. Het openbaar ministerie is onafhankelijk in de individuele opsporing en vervolging onverminderd...”(G.W.=Grondwet).
Die onafhankelijkheid en het passe-partout van de scheiding der machten geldt dus
niet daarbuiten en toch wordt die onafhankelijkheid verabsoluteerd. De ONAFHANKELIJKE ‘mensen van het recht’ maken dan ook dikwijls hun eigen wetten ook buiten de grenzen van hun ‘onafhankelijkheid’ zoals bepaald in art.151 G.W..
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/