Procedure loonbeslag - uitkeringen

molsky
Topic Starter

Procedure loonbeslag - uitkeringen

#1 , 07 aug 2009 02:51

Hallo, hopelijk kan iemand helpen met onderstaand probleem?
In uitvoerbaar vonnis ben ik veroordeeld om 3045€ te betalen aan Europabank. Vorig jaar januari begonnen met afbetalingen van 120€ per maand( tegen oktober was een som van 1580€ betaald).
Plots kreeg ik in november van werkgever te horen dat Europabank beslag op loon wilde leggen.
Net in die maand krijg ik mijn ontslag, en ik hoor verder niets meer van Europabank, tenzij een schrijven dat ze bij mijn ex werkgever beslag op loon legden..Aangezien ik reeds 2 maand niet betaald had volgens hen..
Ik hoor maanden niets van hen, tot ik bericht krijg van het interim kantoor waar ik voor werkte dat Europabank beslag legde.
Ik vond dit totaal ongehoord, in een jaar waarin ze meer dan 50% ontvangden van de verschuldigde som, leggen ze beslag ????
Ik tekende dus verzet aan.
Ondertussen job kwijt terug ( raar maar werkgevers vertrouwen het niet erg als leidinggevenden met beslag geconfronteerd worden)...
Nu, 2 weken terug: deurwaarder "uitvoerend beslag op goederen"....
Eergisteren ontvang ik mijn eerste stempelgeld 1377€ - 205€...
Ik dacht; dat het om een vergissing ging van het ACLVB en deze me ten onrechte BV liet betalen.
Na mail blijkt dat het om beslag van Europabank gaat...ik ben op geen enkele manier hiervan op de hoogte gebracht, en kon dus geen verzet aantekenen....Mijn vraag..kan dit zomaar?
Ik heb toch 14 dagen tijd om hier verzet tegen aan te tekenen?

Volgens mij gaat ACLVB hier volledig in de fout?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 08 aug 2009 10:17

Ik ga ervan uit dat het om uitvoerend beslag onder derden ging en niet om loonoverdracht.

“Art.1539...Het beslag wordt bij deurwaardersexploot binnen acht dagen aan de beslagen schuldenaar aangezegd...Art.1541.Het verzet van de schuldenaar tegen wie het beslag geschiedt wordt op zijn verzoek aan de beslaglegger betekend binnen vijftien dagen na de aanzegging van het beslag...”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

Vraag het ACLVB het adres van de betrokken gerechtsdeurwaarder en vraag deze het bewijs van de aanzegging uit voornoemd art.1539.

“Art.1498.In geval van zwarigheden bij de tenuitvoerlegging kan iedere belanghebbende partij zich wenden tot de beslagrechter...“(Ger.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

molsky
Topic Starter

#3 , 08 aug 2009 22:37

Hallo,alvast heel erg bedankt voor je reactie.
Wat ik niet begrijp is dat ik verzet aangetekend heb tegen dat beslag bij het interim kantoor, waardoor er geen beslag doorging.
En dan nu bij uitkering plots wel...?
Wat ik ook niet begrijp is dat het ACLVB de voormiddag van de uitbataling mij ziet, en hier met geen woord over rept..ik dacht dat er per vergissing bedrijfsvoorheffing werd ingehouden op mijn uitkering!
Volgens mij gaat het ACLVB hier grof in de fout, en kàn het totaal niet dat zomaar de eerste de beste beslag kan leggen en zij dit zonder enige bevestiging inhouden.
Het verzet dat ik aangetekend heb bij interim kantoor is toch evengoed geldig?
Ik stuurde donderdag nog een mail naar de vakbond met al deze vragen, en ze reageerden er nog niet eens op...

Reclame

marmat

#4 , 15 aug 2009 11:10

De eerste verzetprocedure behandelt enkel het beslag bij het interimkantoor.
Vermoedelijk heeft europabank via een tweede procedure beslag gelegd bij de uitkeringsinstantie (die moet je dit inderdaad kunnen bevestigen).
Eventueel moet je dan ook hier tegen verzet aantekenen.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”