#8 , 05 sep 2010 11:40
Per toeval ben ik terug op dit onderwerp terechtgekomen, en merk ik dat ik nooit liet weten hoe dit afgelopen is.
Intussen is alles geregeld op de volgende manier :
Om praktische redenen werden de bestaande Dexia spaar- en zichtrekeningen, op naam van mijn stiefzoon, behouden.
Deze werden zodanig aangepast dat alleen mijn man (als voorlopig bewindvoerder) ze kan beheren (en voor gebruiksgemak werd ook online functie geactiveerd).
Maar dit alles is niet zonder problemen verlopen.
Het heeft nog weken geduurd voor het OCMW al zijn volmachten op die bankrekeningen (van hun verschillende personeelsleden en zélfs nog ex-personeelsleden ! ) ingetrokken heeft.
Nadien moest het plaatselijk Dexiakantoor de stukken van het vredegerecht regelen via hun hoofdkantoor.
In het kort komt het erop neer dat gedurende verschillende weken, noch mijn man, noch het OCMW nog konden verrichtingen doen voor onze zoon. Wat bij ons voor de nodige stress gezord heeft.
En dan is er ook nog het volgende :
Nádat mijn man reeds het initieel verslag ingediend had bij de vrederechter, ontvangt hij een brief van AG Insurance. Deze laten weten dat zij de aanstelling als voorlopig bewindvoerder vernomen hebben, en laten ook weten dat onze zoon een Home Invest Plan lopen heeft bij hun.
Daar wij daar niets van afwisten, (en bij navraag) ook het OCMW niet, vroegen wij om meer uitleg.
Blijkt dat dit over een contract ging dat afgesloten werd in het Fortisbankkantoor waar de zoon woonde in 2002 !
Het stond nog steeds op zijn oud adres, vanwaar wij gedurende 2 X 6 maanden zijn post lieten doorsturen naar ons, nadat hij werd opgenomen in psychiatrie. Toch hebben wij daar nooit iets van ontvangen.
Toen onze zoon in budgetbeheer ging bij het OCMW, gaven wij indertijd (bij volmacht) aan dit Fortiskantoor de opdracht om alles af te sluiten (inclusief een bankkluisje) dat op naam van onze zoon stond.
Toen maakte AG Insurance nog deel uit van Fortis, maar daar hebben ze met geen woord gerept over dit contract. Onze zoon had daar slechts 1 storting op gedaan, en kon zich daar zelfs niets meer van herinneren.
Intussen hebben wij het contract (bouwsparen) met veel moeite kunnen opzeggen en het uitgekeerde bedrag op de spaarrekening van onze zoon laten overschrijven.
Wij hebben onmiddellijk nadat wij op de hoogte gesteld werden door AG, aan de vrederechter laten weten, dat wij bij de indiening van het eerste verslag van de voorlopig bewindvoerder, niet op de hoogte waren van het bestaan van dat Home Invest Plan.
Gelukkig heeft deze daar niet moeilijk over gedaan.