Vonnis RB van éérste aanleg

Loekie
Topic Starter

Vonnis RB van éérste aanleg

#1 , 17 nov 2009 22:08

Ik heb via aangetekend schrijven een gerechtsbrief ontvangen en daar ik niet thuis was, ben ik deze gaan afhalen in het postkantoor. Wil dit nu zeggen dat het vonnis betekend is?
Hoe weet ik nu of dit het definitieve vonnis is? Het is een brief ondertekend door de griffier van de RB van éérste aanleg waarin de tegenpartij veroordeeld is tot het betalen van een bepaalde som. Maar nergens staat wanneer dit moet betaald worden, hoeveel tijd de tegenpartij heeft om in beroep te gaan, wat ik moet doen indien de tegenpartij niet betaald,...

Verder heb ik ook vernomen (via mijn advocaat) dat de verweerder ofwel in beroep wil gaan tegen bovenvermeld vonnis of mij een minnelijke schikking wil voorstellen van X bedrag. Hoeveel tijd heeft hij hiervoor? De brief dateert van 29 oktober (opgesteld die datum) en is aangetekend bij mij afgeleverd op 12 november.
Wat moet ik doen als ik tegen die tijd niets gehoord heb?

Kan iemand me dit even in mensentaal uitleggen want ik ken niets van dit soort zaken.

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 nov 2009 22:16

Moeilijk om te beantwoorden zonder de inhoud van het vonnis te kennen. U zegt dat u een advocaat hebt. Die was toch op het proces aanwezig veronderstel ik? Het is zijn taak u in te lichten.

xena

#3 , 18 nov 2009 17:50

u heeft enkel het vonnis in ontvangst genomen , u kan nu best uw advocaat de opdracht geven het vonnis te laten betekenen vanaf dan heeft de tegenpartij 1 maand de tijd om te kiezen tussen in beroep te gaan of u te vergoeden

Reclame

Loekie
Topic Starter

#4 , 19 nov 2009 12:28

Bedankt Xena.

Ondertussen de advocaat aan de lijn gehad en de tegenpartij gaat in beroep of wil mij een minnelijke schikking voorstellen (waar ik eens lang wil over nadenken :-).
Moet het vonnis dat alsnog eerst betekend worden? Of hoe gaat dit nu verder in zijn werk?

marmat

#5 , 19 nov 2009 21:08

TP heeft de termijn van één maand om in hoger beroep te gaan. Deze termijn gaat in de dag nadat het vonnis door een gerechtsdeurwaarder werd betekend.
Het staat tegenpartij uiteraard vrij om in een vroeger stadium reeds hoger beroep aan te tekenen (maw. vooraleer het vonnis hem werd betekend door een gdw.)

Het voordeel van het laten betekenen van het vonnis door een gdw aan tegenpartij is dat hij hierdoor gedwongen wordt om te beslissen (hoger beroep of betalen) en je zo na 1 maand weet hoe tegenpartij zich opstelt tav. de uitspraak.

Wat betreft het dreigen met hoger beroep, dit is een klassieke truc om je onder druk te zetten. Visie van tegenpartij is dat hij je een minder bedrag voorstelt (dan het bedrag in het vonnis uitgesproken). Hier haalt hij uiteraard financieel voordeel uit. Ga je hierop niet in, dan dreigt hij inderdaad met hoger beroep. Hij weet dat jij hierdoor terug de onzekerheid hebt (gaat het hof in hoger beroep de eerste uitspraak bevestigen of aanpassen in je nadeel) en zelfs al krijg je in hoger beroep terug gelijk, dan nog moet je langer wachten op je geld en heb jij bijkomende kopzorgen. Tegenpartij speelt met het dreigen van hoger beroep dus in op je eigen onzekerheid.
Het is aan je advocaat om je te adviseren of tegenpartij in hoger beroep al dan niet enige kans maakt. Maakt hij volgens je raadsman geen kans, dan zou ik niet ingaan op de minnelijke schikking, doch nogmaals het is aan je advocaat om je hierin te adviseren.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”