Eerherstel

Maartenn100
Topic Starter

Eerherstel

#1 , 12 dec 2009 14:50

Allereerst: tof dat zo'n forum bestaat. Een advocaat of jurist kost veel deze dagen, dus een initiatief als zo'n forum: knap.

Mijn vraag:

Ik diende laatst een vraag tot eerherstel in, zonder een advocaat te raadplegen. Ik werd verhoord door de politie én daarna door de wijkagent. Het ging om rijden zonder fietslicht en daardoor onopzettelijk een ongeval te hebben veroorzaakt. Ik had de boete betaald en geen verdere verplichtingen meer. Die documenten kon ik tijdens de politieverhoren ook voorleggen.

Een aantal weken na de verhoren kwam de wijkagent langs, zwaaiend en wijzend naar een volgetijpt blad in de ene hand en een pen in de andere hand, dat hij slecht nieuws had. Mijn aanvraag was te vroeg en dus afgewezen. Hij liet mij bijgevolg het blad waarop dit naar zijn zeggen uitgetijpt stond, handtekenen. Ik kon het niet lezen, door de haast die de wijkagent scheen te hebben. Ikzelf kreeg ook niks in handen.

Is dit de normale procedure?

Moet ik geen aangetekende brief van de Procureur des Konings krijgen met de uitspraak (afwijzing in dit geval)?
Moet de Procureur des Konings mijn vraag met documenten niet aan de Procureur-generaal overmaken die dat bijgevolg aan de Kamer van Inbeschuldingstelling voorlegt, die dan uitspraak doet?

Het zal wel juist zijn dat ik te vroeg de vraag tot eerherstel stelde, daar de proeftijd nog loopt, maar
is de mondelinge melding van de wijkagent dat het 'te vroeg is' voldoende om een vraag tot eerherstel te beantwoorden?
Ik vraag me trouwens nog altijd af wat ik gehandtekend heb.

Alvast bedankt voor de verheldering rond deze procedure.
Met vriendelijke groeten
M.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 dec 2009 17:22

Inderdaad - ik vermoed dat op het blad staat dat u AFZIET van de procedure tot eerherstel.
Dat lijkt raar maar... het parket zal anders de zaak afwijzen omdat u NIET AAN DE VOORWAARDEN voldoet en dan is het definitief voorbij en kan je GEEN eerherstel meer krijgen voor een langere periode dan nu.
Dit zeker voor enkele jaren dus u trekt uw vraag terug en dient een nieuwe aanvraag in als de periode voorbij is.
Uit het hoofd denk ik dat het 3 jaar is. Dus nu afgewezen weer drie jaar.

Maartenn100
Topic Starter

#3 , 12 dec 2009 17:36

Franciscus,
Langs de ene kant ben ik eindelijk blij dat ik niet de enige ben die dit raar vind, langs de andere kant moet ik mijn wijkagent toch kunnen vertrouwen? Als hij mij iets zou hebben laten tekenen (het afzien van mijn aanvraag), mag hij toch niet zeggen dat mijn aanvraag is afgewezen?

Natuurlijk komt het mij ten goede, wanneer mijn proeftijd inderdaad nog niet voorbij is en de wijkagent daarmee voorkomt dat ik weer drie jaar moet wachten na afwijzing. Nochthans werd mij dit niet zo verteld, zoals u dit hier doet.

Enfin, dat zou moeten kunnen worden uitgezocht of dit alles effectief heeft plaatsgevonden.

Maar ikzelf heb zeker geen initiatief genomen om af te zien van mijn vraag tot eerherstel. Integendeel.
De wijkagent vertelde dat ik te vroeg was omdat ik pas een jaar voor het einde van de proeftijd een aanvraag mag indienen. Hij herhaalde dit later aan de telefoon.

Ik heb nooit iets willen tekenen om 'af te zien' van mijn aanvraag.

Intussen heb ik een advocaat gevraagd via mail de procedure na te zien. Deze kent ook de procedure om inzage in het dossier te krijgen plus dat een advocaat ook de tijdstippen kent wanneer de griffie dit toelaat.

Franciscus, bedankt voor uw antwoord.

Hopelijk ben ik onterecht achterdochtig en blijkt mijn vermoeden ongegrond. Maar ik vreesde eerst dat de wijkagent mijn aanvraag mij niet gunde omdat ik van allochtone origine ben en nieuw ben in de wijk.
Niettegenstaande wens ik niemand onterecht te beschuldigen en vind ik ditzelf ook te ver gezocht, en wil ik dit alles eerst grondig uitgezocht hebben.

Bedankt.

Reclame

Franciscus

#4 , 12 dec 2009 18:36

proberen duidelijk te maken als je de aanvraag niet stopzet zal het parket en de rechtbank een beslissing nemen en is je kans om eerherstel te vragen binnen een jaar voorbij en KAN je geen eerherstel meer vragen voor er een nieuw e wachtijd is geweest of kan je gewoon geen eerherstel meer vragen

Dus men vraagt u af te zien van want anders is uw beurt voorbij ... het is dus in uw voordeel

Vraag anders gerust is aan uw kwartierinspecteur hoe het juist zit maar ik ben er van overtuigd dat het hierom is.
Eerhestel voor een bepaald feit kan men meer EENMAAL vragen - nu vragen is dus of kan dus voor een blanco strafblad FATAAL zijn gezien je het er dan NOOIT meer afkrijgt.

Maartenn100
Topic Starter

#5 , 12 dec 2009 18:38

Ah ok. Dat wist ik helemaal niet.
Bedankt!!

Franciscus

#6 , 12 dec 2009 19:31

graag gedaan

Zjef

#7 , 12 dec 2009 22:19

Eerhestel voor een bepaald feit kan men meer EENMAAL vragen - nu vragen is dus of kan dus voor een blanco strafblad FATAAL zijn gezien je het er dan NOOIT meer afkrijgt.
Art. 631. Ger. W.<W> Indien het hof de aanvraag afwijst, mag deze pas worden hernieuwd na verloop van twee jaren na de dagtekening van het arrest.

Maartenn100
Topic Starter

#8 , 12 dec 2009 23:20

Dus, je kan altijd wel een nieuw verzoek indienen na een afgewezen aanvraag. (telkens pas twee jaar na dagtekening arrest)
Goed om weten.

Franciscus

#9 , 14 dec 2009 19:29

Klopt --- eens dat bij wijze van spreken de sperperiode voorbij is doe je gewoon je eerste aanvraag voor eerherstel - en dan loopt alles zoals het moet.

en aan Zjef -- dat weet ik ook maar trachtte het niet te moeilijk te maken want dan is er al in eerste aanleg een weigering geweest in vonnis een beroep en terug een weigering en dan nog eens 2 jaar wachten en dan pas.
En dat is bij mijn weten niet voor alle misdaden en wanbedrijven.
Aan pooster zo snel mogelijk meegegeven hoe hij het kon oplossen anders werd er misschien nog tegen kwartierinspecteur gezegd dat hij toch wilde doorgaan met een 5jarige termijn of zo alvorens het is opgelost - vermoedelojk kan hij het volgend jaar al effectief aanvragen

Maartenn100
Topic Starter

#10 , 17 dec 2009 18:03

noot: Indien een wijkagent je snel iets wil laten tekenen, dat niet datgene is wat hij zegt dat het is, dan is dat wel een fout die hem moet kunnen worden aangerekend, vind ik.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”