Beste,
Laatst vroeg ik aan de politie inkijk in mijn strafdossier. Ik heb een veroordeling opgelopen voor de poiltierechtbank door veroorzaker geweest te zijn van een verkeersongeval omdat mijn fietslicht niet werkte. De materiële schade voor het slachtoffer (motorrijder) is volledig vergoed. Ik vroeg hiervoor (intussen bijna 3 jaar na de veroordeling) eerherstel en werd hieromtrent verhoord. Ik wilde inzage in mijn dossier na de afwijzing van het eerherstel. Ik wilde de opgemaakte Pv's (verhoren) zien en er een kopie van vragen, en de beslissing met de specifieke uitspraak van de Kamer van Inbeschuldigingstelling lezen.
Bij de politie zei men mij dat ze dat zelf niet konden, maar dat ik bij de griffie dit wel kon vragen.
Op het justitiepaleis zei de griffier dat dat mijn zaken niet zijn, en dat deze stukken enkel voor de Procureur des Konings en de politie interessant zijn. Ik drong er echter op aan door te zeggen, dat het toch 'om mij' gaat, dat ik het onderwerp ben waarover dit dossier gaat, en ikzelf in die zin toch in eerste instantie mag lezen wat geschreven staat?
Ik vermoed dat het komt omdat ik er nogal klein en 'van allochtone afkomst' (asielzoekerachtig) uitzie op het eerste zicht door adoptie en omdat ik er nogal snotneusachtig (ts 20-30 jr) uitzie. 8)
Nochthans wens ik dit niet te denken dat dit invloed heeft op de houding van een griffier wanneer een burger naar inzage vraagt in zijn dossier.
Daar ik laatst eerherstel vroeg voor deze veroordelingen, wilde ik toch zien wat er beslist was, de motivering van die beslissing, en wat ik vervolgens diende te doen.
Toch kreeg ik geen inzage en werd me ook de procedure niet uitgelegd om wel inzage te krijgen.
Ik zocht naar de procedure op internet via allerlei zoektermen om bij de griffie inzage te krijgen in je persoonlijk dossier, maar voorlopig heb ik de wetteksten daarover niet gevonden. Plus, vind ik het als leek moeilijk om deze te interpreteren.
Kent iemand hier die juiste procedure om inzage te vragen in strafdossiers bij de griffie? Moet je dat aangetekend en schriftelijk vragen? Mag je kopieën nemen? Kan dat enkel op bepaalde momenten? enz.
Alvast bedankt als iemand me kan voorthelpen.
mvg
M.