inkijk griffie strafdossier

Maartenn100
Topic Starter

inkijk griffie strafdossier

#1 , 12 dec 2009 16:39

Beste,

Laatst vroeg ik aan de politie inkijk in mijn strafdossier. Ik heb een veroordeling opgelopen voor de poiltierechtbank door veroorzaker geweest te zijn van een verkeersongeval omdat mijn fietslicht niet werkte. De materiële schade voor het slachtoffer (motorrijder) is volledig vergoed. Ik vroeg hiervoor (intussen bijna 3 jaar na de veroordeling) eerherstel en werd hieromtrent verhoord. Ik wilde inzage in mijn dossier na de afwijzing van het eerherstel. Ik wilde de opgemaakte Pv's (verhoren) zien en er een kopie van vragen, en de beslissing met de specifieke uitspraak van de Kamer van Inbeschuldigingstelling lezen.

Bij de politie zei men mij dat ze dat zelf niet konden, maar dat ik bij de griffie dit wel kon vragen.

Op het justitiepaleis zei de griffier dat dat mijn zaken niet zijn, en dat deze stukken enkel voor de Procureur des Konings en de politie interessant zijn. Ik drong er echter op aan door te zeggen, dat het toch 'om mij' gaat, dat ik het onderwerp ben waarover dit dossier gaat, en ikzelf in die zin toch in eerste instantie mag lezen wat geschreven staat?

Ik vermoed dat het komt omdat ik er nogal klein en 'van allochtone afkomst' (asielzoekerachtig) uitzie op het eerste zicht door adoptie en omdat ik er nogal snotneusachtig (ts 20-30 jr) uitzie. 8)

Nochthans wens ik dit niet te denken dat dit invloed heeft op de houding van een griffier wanneer een burger naar inzage vraagt in zijn dossier.

Daar ik laatst eerherstel vroeg voor deze veroordelingen, wilde ik toch zien wat er beslist was, de motivering van die beslissing, en wat ik vervolgens diende te doen.

Toch kreeg ik geen inzage en werd me ook de procedure niet uitgelegd om wel inzage te krijgen.

Ik zocht naar de procedure op internet via allerlei zoektermen om bij de griffie inzage te krijgen in je persoonlijk dossier, maar voorlopig heb ik de wetteksten daarover niet gevonden. Plus, vind ik het als leek moeilijk om deze te interpreteren.

Kent iemand hier die juiste procedure om inzage te vragen in strafdossiers bij de griffie? Moet je dat aangetekend en schriftelijk vragen? Mag je kopieën nemen? Kan dat enkel op bepaalde momenten? enz.

Alvast bedankt als iemand me kan voorthelpen.

mvg
M.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 dec 2009 19:39

andere vraag

Normaal kan je je eigen dossier inzien - best is dan het dossiernummer of minstens het PV nr te hebben -

Maar u bent al veroordeeld - dan is het dossier gesloten - alle relevante gegevens kon je voor het proces inkijken en desnoods kopie van krijgen.

Heb daar nooit bij stilgestaan - na sluiten der debatten - het blijft uw dossier en als belanghebbende volgens mij 'bekijkbaar'

PS als die indruk juist is - zou ik toch eens een briefje schrijven aan de Procureur des Konings van dat arrondissement - als u dat gevoel hebt - schorst er mogelijk iets aan de klantvriendelijkheid van het griffiepersoneel.

U kan altijd eens op het justitiehuis vragen of je er nog toegang tot hebt - korste en zekerste weg om een goed antwoord te krijgen.

Laatste maal als ik naar de griffie belde van de politierechtbank te . (als burger) ben ik 9 keer doorverbonden - en nog geen antwoord - 't was al zeg ik het zelf wel een rare vraag.
maar via officiele weg en langs boven dus binnen de 5 minuten antwoord -

Maartenn100
Topic Starter

#3 , 12 dec 2009 19:59

Franciscus,

Dus ook al is het dossier gesloten, toch kan je het dus als belanghebbende bekijken, zeg je. Dus eigenlijk doet het er niet toe of het proces nog bezig is, of 'de debatten al gesloten zijn'. Goed om weten.

Ik ga niet naar de Procureur des Konings schrijven, denk ik, alhoewel dat een goede tip is.
ik heb nu een advocaat geschreven, en verwacht dat hij als jurist wel makkelijker toegang heeft, en de weg kent naar mijn dossier.

Bijgevolg wacht ik af wat mijn advocaat mij adviseert en laat het verdere verloop aan hem over.

Reclame

j.demoor

#4 , 14 dec 2009 09:30

“Art.619.Veroordelingen tot een politiestraf worden uitgewist na een termijn van drie jaar te rekenen van de dag van de definitieve rechterlijke beslissing waarbij zij zijn uitgesproken...Art.621.Iedere veroordeelde tot straffen die niet kunnen worden uitgewist overeenkomstig artikel 619 kan in eer en rechten hersteld worden...”(Sv.= Wetboek van Strafvordering 17 november 1808).

“Art.195.Ieder veroordelend vonnis vermeldt de feiten waaraan de gedaagden schuldig of waarvoor zij aansprakelijk geoordeeld worden, de straf, de burgerlijke veroordelingen en de toegepaste wetsbepaling. Het vonnis vermeldt nauwkeurig, maar op een wijze die beknopt mag zijn, de redenen waarom de rechter, als de wet hem daartoe vrije beoordeling overlaat, dergelijke straf of dergelijke maatregel uitspreekt. Het rechtvaardigt bovendien de strafmaat voor elke uitgesproken straf of maatregel. Wanneer hij veroordeelt tot een geldboete houdt hij voor de vaststelling van het bedrag ervan rekening met de door de beklaagde aangevoerde elementen over zijn sociale toestand.”(Sv.)

‘wilde ik toch zien wat er beslist was, de motivering van die beslissing’ vindt u dus in het vonnis,waarvan u desnoods schriftelijk kopie kan vragen aan de griffie van de rechtbank die het vonnis uitsprak.

“Art.127.§ 1. Wanneer de onderzoeksrechter oordeelt dat zijn onderzoek voltooid is, zendt hij het dossier over aan de procureur des Konings...§ 2...De griffier stelt de inverdenkinggestelde, de burgerlijke partij en hun advocaten in kennis per faxpost of bij een ter post aangetekende brief dat het dossier op de griffie in origineel of in kopie ter beschikking ligt, dat ze er inzage van kunnen hebben en er kopie van kunnen opvragen.”(Wetboek van Strafvordering ).

De wet voorziet geen latere inzage of kopie van het dossier.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Maartenn100
Topic Starter

#5 , 14 dec 2009 23:17

ok. Als leek is het bij aanvang wat wennen aan de taal van de wet, maar eens er wat mee weg begin ik de bomen door het bos te zien.
Men raad mij aan mijn vraag voor eerherstel in het vervolg door een advocaat te laten doen. Blijkbaar toch een ingewikkelde procedure voor niet-ingewijden.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”