hoe noemt men de persoon die het proces neertypt?

talitakumi
Topic Starter

hoe noemt men de persoon die het proces neertypt?

#1 , 15 dec 2009 20:12

Misschien een domme vraag, maar hoe is de juiste benaming van de persoon die alles neertypt van begin tot einde tijdens een zaak voor de rechtbank?

Alles wat gezegd wordt door alle partijen wordt door deze persoon zwart op wit neergetypt.

Kan iemand mij zeggen of men kopies daarvan kan krijgen om deze te gebruiken als bewijs?

Bvb: in een zaak bij de jeugdrechtbank, moeder en vader van het kind in een gevecht voor het hoederecht.
Als de moeder op een bepaald moment voor de ganse zaal valse beschuldigingen roept naar de vader, kan de vader dan op basis van hetgeen neergetypt is, aantonen dat de moeder wel degelijk valse beschuldigingen heeft geuit en haar daarvoor aanklagen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 15 dec 2009 21:17

een griffier maakt kort verslag, wie aanwezig was ed. Het gebeurd dat de griffier een verklaring van een partij op moet maken. vb. welk de regeling is die beide ouders daar dan tekenen.

Je kan een deel van dit dossier normaliter in gaan kijken bij de griffie van de rechtbank

RR

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 dec 2009 17:41

Bij mijn weten niet in België - wel in Amerika
Het enigste wat daar kan gebeuren is dat de rechter verstoren van de openbare orde zal weerhouden. Zittingmisdrijf -
Zij staat niet onder ede...
Ik denk dat uw advokaat daar best enkel kort op kan reageren met :
Mr/Mevr de voorzitter wil u tegenpartij vragen daarvan de bewijzen te leveren en ons daarvan copie bezorgen.

Reclame

roderidder
Contacteer: Website

#4 , 19 dec 2009 07:30

Wat m.i. zou moeten gebeuren is dat die rechter daar geen ruimte meer voor geeft. Juist U leest het goed, de rechter die de freedom of speech van de advocaat of de procespartij inkort.

Enkel relevante zaken die vb. een gevaarssituatie (minder dan 3% ?) verduidelijken zouden dan ruimte dienen te krijgen. Niet zelden kunnen we in die gevallen spreken van strafrecht

Het zou niet mogen zijn dat door valse beschuldigingen het kind in die minder dan 3% terrecht komt.

Veel meer dan nu zouden dergelijke zittingen vrede tussen die ouders moeten brengen ipv wrevel.

Code: Selecteer alles

In Nederland staat volgende in de wet en dat vind ik goed art. 247§3 BW. Het ouderlijk gezag omvat mede de verplichting van de ouder om de ontwikkeling van de banden van zijn kind met de andere ouder te bevorderen.
Op zich hoeft het niet in de wet te staan, magistraten of rechters kunnen dit principe gewoon toepassen Dat zou veel kinderleed verminderen. Helaas willen magistraten dit niet.

RR

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”