Hoe beteken ik een vonnis en wat zijn de kosten hiervan?

dP
Topic Starter

Hoe beteken ik een vonnis en wat zijn de kosten hiervan?

#1 , 04 jan 2010 16:12

Een tijd geleden heb ik in een zaak waarin ik mezelf verdedigde gelijk gekregen van de rechter. Dit gelijk hield in dat de tegenpartij verantwoordelijk gesteld werd voor het beheer van een gemeenschappelijk gefactureerde dienst.
De tegenpartij werd aldus het aanspreekpunt voor de factuur en diende het verbruik door te rekenen aan de verschillende partijen, waaronder mezelf. Ik moet dus periodiek mijn gedeelte hiervan vereffenen.

Nu is het al een hele tijd windstil en tot op vandaag heb ik nog steeds niets betaald, hoewel ik dat graag in orde wil brengen (voor me nogmaals de onwil tot betaling zou worden aangewreven).
Daarom vroeg ik me af of het nuttig zou zijn om het vonnis te laten betekenen? Op die manier wordt het op z'n minst duidelijk of de tegenpartij in beroep wil gaan tegen de uitspraak.

Is dit aan te raden? Zo ja, hoe ga ik hiervoor te werk? Moet ik daarvoor enkel een gerechtsdeurwaarder aanspreken, die vervolgens de nodige stappen neemt? Kan dit door de verschillende partijen die zich in mijn geval bevinden samen gedaan worden, of moet één partij hier het voortouw in nemen?
Elders heb ik gelezen dat dit tussen de 75 en 150 euro zou kosten. Klopt dit?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 04 jan 2010 17:50

Elke partij in een vonnis kan dit laten betekenen. U laat inderdaad betekenen door een deurwaarder.

Afhankelijk van hoe het vonnis is opgesteld zal 1 betekening voor alle partijen volstaan of dient iedereen die van een bepaalde vrijstelling wenst te genieten dit individueel te laten betekenen.

Als het hier gaat om een VME tegen een syndicus, aannemer of tegen een nutsmaatschappij kan de VME in naam van haar leden het vonnis laten betekenen.

De verliezende partij kan ook uit eigen beweging het vonnis toepassen en zo extra kosten voorkomen. Best altijd eens informeren bij hen.

marmat

#3 , 05 jan 2010 21:23

wat betreft de kostprijs mag je ervan uitgaan dat de vork eerder tussen de 150 tot 175 euro zal bedragen.

Contacteer derhalve eerst een gerechtsdeurwaarder om een exacte prijsberekening te bekomen.

Opzoeken van een bevoegd gerechtsdeurwaarder kan via :

www.infogerechtsdeurwaarder.be ->
op de homepage vind je onderaan een link "een bevoegd gerechtsdeurwaarder opzoeken" waardoor je in een opzoekingsformulier komt -> woonplaats van tegenpartij invullen en zo bekom je een bevoegd gdw.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”