Quasi-delictuele aansprakelijkheid

Kennet Star
Topic Starter

Quasi-delictuele aansprakelijkheid

#1 , 19 jan 2010 20:31

Hallo,

ik ben een student communicatiewetenschappen en heb volgende week examen mediarecht. Ik heb al veel rondgezocht om te weten wat quasi-delictuele aansprakelijkheid precies is, en ik weet het nu wel ongeveer, maar kan het toch niet helemaal plaatsen.

Kan iemand een duidelijke omschrijving geven? Een soort begrijpelijke definitie? En hoe zit het nu precies met DPM's (drukpersmisdrijven) en quasi-delictuele aansprakelijkheid? Het staat echt niet duidelijk uitgelegd in onze cursus en op internet geraak ik er ook niet helemaal aan uit.

Alvast bedankt!
Groeten, Ken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa

#2 , 20 jan 2010 22:14

quasi-delict = aansprakelijkheid op basis van art 1382 en/of 1383 BURG WB.

Fout of nalatigheid door iemand (buiten contractueel verband)
die schade veroorzaakt
waarbij tussen fout en schade een oorzakelijk verband bestaat
Plus est en vous

Kennet Star
Topic Starter

#3 , 27 jan 2010 14:59

Ja, zover was ik al. :)
Alleen snap ik niet goed wat dat betekent. Alles wat iemand fout doet en aan iemand schade berokkent is dus quasi-delictueel?
Wat valt bvb. onder quasi-delictueel en wat niet? Zijn een onrechtmatige daad, laster, eerroof etc. allemaal quasi-delictueel? Of zijn sommige van die dingen dan ook 'delictueel'? Of bestaat dat niet? Hoe bepaalt men wat onder quasi-delictueel valt (of 1382)?

Alvast bedankt!

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”