Borgstelling

Theofiell
Topic Starter

Borgstelling

#1 , 17 apr 2010 11:50

Ik heb drie jaar geleden een borg mee ondertekend samen met mijn toenmalige vennoot. Het ging over een kaskrediet voor een NV. Omdat mijn persoonlijke vennootschap bestuurder was, diende ik voor de bank zowel uit persoonlijke naam, als vanuit mijn vennootschap te tekenen voor deze borg. In 2008 heb ik mijn bestuursfunctie neergelegd en mijn aandelen verkocht aan mijn medevennoot. In 2009 is deze NV in faling gegaan. Zes maanden na deze faling is mijn medevennoot overleden. Fiducre vraagt nu de terugbetaling van dit kaskrediet omdat ik mij toen ook persoonlijk borg gesteld heb. Ik heb voor de rechtbank een verschoning van deze borg gevraagd, en dit komt binnenkort voor. Ik vroeg me dan ook af of ik een kans op verschoning maak? Gezien ik ooit "een persoonlijk voordeel" had bij de ondertekening van die borg. Mijn management vennootschap factureerde die NV voor mijn prestaties. Het laatste jaar was ik echter geen bestuurder, nog aandeelhouder meer. Maw mijn vraag is dan ook of de rechtbank rekening houdt met het feit dat ik op dat moment geen persoonlijke winst meer had. ( alsook geen invloed enz..., ik was er vanuit gegaan dat zij de schulden zouden terugbetalen, wat niet gebeurd is...). Wat zijn mijn kansen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 apr 2010 15:25

Het feit dat u medevennoot bent/was heeft niets te maken met borg.
Als borg bent u voor diegene die het geld geeft een extra waarborg.
Indien de originele ontlener niet kan betalen/wil betalen/ dan kan de verlener de borg aanspreken - weliswaar mits in acht name van bepaalde wettelijke en contractuele vormvereisten.
Wees maar zeker dat een bank dat doet. Zij kan dan het ontleende bedrag in schijven laten terugbetalen - dus gewoon het maandelijks bedrag vragen of ineens het totaal bedrag of het onroerend goed dat in onderpand is gegeven openbaar laten verkopen.
U moet zich dan maar daarna naar diegene wenden die niet betaald heeft. -

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”