Vrederechter, verstek en verzet

alainsch
Topic Starter

Vrederechter, verstek en verzet

#1 , 23 jul 2010 09:45

In een zaak voor de vrederechter waar ik eiser was en zonder raadsman verscheen, is de tegenpartij niet komen opdagen. De rechter sprak een verstekvonnis uit in mijn voordeel;

Het vonnis werd aan de tegenpartij betekend op 24 juni ll. Zij blijken één maand tijd te hebben om in verzet te gaan.

Hierover heb ik een paar vragen:

a) 24 juli (morgen dus) is een zaterdag. Verlengt dit dan de termijn tot de eerst volgende werkdag (maandag 26 juli), of is het morgen echt de laatste dag?

b) wat moet er binnen die termijn echt gebeuren? Moeten zij enkel de deurwaarden opdracht geven binnen die termijn of moet ik binnen die termijn ook de dagvaardiging ontvangen hebben?

c) als er geen (tijdig) verzet is, is er dan hoger beroep mogelijk van hun kant?

Thx

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 23 jul 2010 10:21

a) Zaterdag is officieel ook een werkdag.

b) de tegenpartij of hun advocaat dient op de griffie verzet tegen het vonnis aan te tekenen binnen de maand.

c) Heb ik nog niet meegemaakt, laat ik aan een ander over.

alainsch
Topic Starter

#3 , 23 jul 2010 10:30

b) de tegenpartij of hun advocaat dient op de griffie verzet tegen het vonnis aan te tekenen binnen de maand.
Hum... Dacht ik ook, maar op de griffie zeggen ze me dat dit niet zo is. Wat het dan wel moest zijn, kon ze me niet zeggen... En als ze het daar al niet weten :-)

Reclame

bartvdv

#4 , 23 jul 2010 10:42

In beroep gaan moet gebeuren uiterlijk één maand na de betekening van het vonnis. Dat wordt dan de rechtbank van eerste aanleg.

float

#5 , 23 jul 2010 17:43

a)
De termijn begint te lopen van de dag na de betekening (art. 52 Ger.W.). In casu 25 juni 2010.
Zaterdagen, zondagen en feestdagen tellen mee tijdens de berekening, maar wanneer de vervaldag op een zaterdag, zondag of feestdag is wordt deze verplaatst naar de eerstvolgende werkdag (art. 53 Ger.W.).
Aangezien dat de termijn van verzet 1 maand is, wordt gerekend van de zoveelste tot de dag vóór de zoveelste (art. 54 Ger.W.)
Uw termijn begint dus op 25 juni 2010 en loopt af op 24 juli 2010. De tegenpartij heeft dus tot en met maandag om verzet aan te tekenen.

b)
Ze moeten ofwel u dagvaarden in verzet ofwel moet je een vrijwillige verschijning overeenkomen (art. 706 Ger.W.)
Of dat het op de rol moet zijn ingeschreven of/en aan u betekend moet worden, weet ik niet. Ik probeer het op te zoeken :)

c)
Neen.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 jul 2010 18:20

wat moet er binnen die termijn echt gebeuren? Moeten zij enkel de deurwaarden opdracht geven binnen die termijn of moet ik binnen die termijn ook de dagvaardiging ontvangen hebben
U moet ten laatste maandag de deurwaarder aan de deur krijgen met een akte van verzet.
Tegenpartij kan ook rechtstreeks hoger beroep aantekenen. Dan moet het verzoekschrift tot hoger beroep ten laatste ter griffe van de rechtbank van eerste aanleg worden neergelegd en krijgt u daar enkele dagen later een afschrift van toegezonden door de griffie.
Eventueel zou het verzet ook kunnen ingesteld worden door een verzoekschrift dat maandag ter griffie van het vredegerecht wordt neergelegd. In principe is dit nietig, maar de nietigheid kan maar worden uitgesproken als er sprake is van belangenschade. Dus ook dan wordt u hier pas een paar dagen later van verwittigd door de griffie.
als er geen (tijdig) verzet is, is er dan hoger beroep mogelijk van hun kant?
Ook hoger beroep moet ten laatste maandag. Zie hierboven.

float

#7 , 24 jul 2010 06:57

Niettegenstaande dat in theorie mogelijk is, zou dat geen domme zet zijn van de tegenpartij?

alainsch
Topic Starter

#8 , 27 jul 2010 08:42

Ondertussen zijn we dus dinsdag en:

* ik heb geen deurwaarder gezien en niks in de brievenbus gevonden
* daarnet naar de griffie van het vredegerecht gebeld en zij hebben niks ontvangen.
* de griffie van eerste aanleg van het kanton gebeld en er is geen hoger beroep tegen dat vonnis

Ik veronderstel dat ik er mag van uitgaan dat het vonnis definitief is? Of is er toch nog ergens één of andere procedure die men kan hanteren, want persoonlijk snap ik niet dat men niet in verzet is gegaan, gezien het verstekvonnis nogal in hun nadeel is...

marmat

#9 , 27 jul 2010 15:29

Contacteer veiligheidshalve nog bijkomstig de gerechtsdeurwaarder welke voor jou het vonnis heeft betekend.
Het gebeurt immers heel vaak dat in het exploot van betekening de gerechtsdeurwaarder op eigen initiatief vermeldt dat de verzoeker (jij dus) woonstkeuze doet op zijn kantoor. In dat geval kan de tegenpartij het verzet ook laten betekenen op het kantoor van de gerechtsdeurwaarder.

Pas als ze daar ook niks hebben ontvangen, mag je ervan uit gaan dat er geen verzet is aangetekend.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”