Gerechtelijke kosten.

ChrissieVandesande
Topic Starter

Gerechtelijke kosten.

#1 , 19 sep 2010 17:11

Het is misschien niet vaak voorkomend, maar voor ik begin aan mijn uitleg, ga ik al meedelen dat ik 17 jaar ben, dochter van een alleenstaande moeder.
Sorry als ik niet volledig kan uitleggen hoe alles in elkaar zit, maar ik zou graag gewoon een poging willen doen om een oplossing te kunnen zoeken. Mijn moeder moest tegen gisteren (lees: 18/09/10) een som betalen van 1000 euro gerechtelijke kosten. Dit was nog niet officieel bevestigd, maar de vorige keren dat we zo'n kosten moesten betalen is er ons verteld geweest dat er sancties aan kunnen verbonden worden als deze niet op tijd betaald worden. Mijn moeder heeft tot de uiterste datum gewacht tot de bevestiging en aangezien we deze niet kregen, heeft ze de som toch maar juist op tijd gestord. (Nu horen jullie mij al aankomen). Een dag later kwamen we te weten dat er een andere som betaald moest worden, namelijk 200 euro. We hebben het al niet breed hier thuis, en ik heb nog gevraagd aan mijn moeder of ze het geld niet gewoon weer konden terug storten? Of zijn we het voorgoed kwijt? Ik vind dit persoonlijk met mensen hun voeten spelen, en zeer onterrecht moesten we het geld niet weerkrijgen.

Elk beetje uitleg of kleine tip is altijd welkom, alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float

#2 , 19 sep 2010 17:20

Hoe kunnen die gerechtelijke kosten betaald worden als er geen referentie of aanrekening of iets anders is?

roharro

#3 , 19 sep 2010 17:22

Euh...en aan wie is die som van 1000 EUR dan wel betaald?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

ChrissieVandesande
Topic Starter

#4 , 19 sep 2010 17:30

Het ging om registratiekosten die moesten betaald worden, en ja, hier hebben we een aanrekening van gekregen.

roharro

#5 , 19 sep 2010 17:34

Maar wie heeft dan het tweede, lagere bedrag meegedeeld? Wie stuurde die twee verschillende aanrekeningen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

ChrissieVandesande
Topic Starter

#6 , 19 sep 2010 17:41

Registratie van domeinen uit Brussel.
Ben juist teweten gekomen dat het zo in elkaar zit : De aangeklaagde en de twee personen die klacht hadden ingediend (mijn moeder en haar zus) moesten registratiekosten betalen. Vanuit Brussel hadden ze een aanrekening gestuurd van 1000 euro naar alle drie de personen. Wat ze niet wisten was dat deze som werkelijk in drie werd gedeeld ( de aangeklaagde : 500 euro, mijn moeder en haar zus: 250 ). Dit was niet vermeld via telefonisch contact, noch een brief, noch op de rekening. Uiteindelijk heeft mijn moeder deze soms VOLLEDIG betaald, en de dag later werd haar gezegt dat ze normaal gezien 250 moest betalen. Uiteindelijk zijn we nog eens te weten gekomen dat de rekening helemaal NIET betaald moest worden.

ChrissieVandesande
Topic Starter

#7 , 19 sep 2010 18:00

Het bekend maken dat de som niet betaald moest worden, werd gemeld door een notaris.
Volgens sommige is het onmogelijk dat we dit bedrag nog terug zouden kunnen zien. Toch hoop ik nog op een kleine kans hiertoe.

j.demoor

#8 , 21 sep 2010 10:08

Registratierechten zijn in principe deelbaar. Vraag aan de ontvanger van de registratie SCHRIFTELIJK verdeling over de drie schuldenaars.

Blijkt daaruit dat uw moeder meer betaalde dat wat ZIJ verschuldigd was dan valt het teveel betaalde onder toepassing van “Art.1376.Hij die bij vergissing of met zijn weten iets ontvangen heeft dat hem niet verschuldigd was, is verplicht het terug te geven aan degene van wie hij het ontvangen heeft zonder dat het verschuldigd was.”(Burgerlijk Wetboek).

‘De terugvordering van het onverschuldigd betaalde is slechts aan twee voorwaarden onderworpen,enerzijds een betaling,en anderzijds het onverschuldigd karakter daarvan‘(Cass. 12 december 1985,R.W. 1986-87,276).

Vorder in dat geval het teveel betaalde SCHRIFTELIJK terug van de betrokken ontvanger,zo nodig door beroep te doen op : Fiscale bemiddelingsdienst(KB 09/05/2007);www.fiscalebemiddeling.be
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ChrissieVandesande
Topic Starter

#9 , 21 sep 2010 21:56

amaj heeeel hard bedankt J. demoor!

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”