Recht op verdediging ?

seat61
Topic Starter

Recht op verdediging ?

#1 , 22 sep 2010 17:58

Ik kreeg vorige week een vonnis toegestuurd waarin ik werd veroordeeld . Mijn advocaat noch ik wisten van dit proces en waren dus niet aanwezig.
Mijn advocaat staat zelfs niet in het vonnis vermeld !
Dit was een vonnis van het Hof van Beroep .

Is er een mogelijkheid iets te ondernemen tegen dit feit want ik heb geen enkel recht op verdediging gehad .

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tmespreu
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 sep 2010 18:04

Als u bij verstek veroordeeld bent kunt u verzet aantekenen. Dit binnen een bepaalde termijn afhankelijk of het een strafrechterlijke dan wel civielrechterlijk proces is..

seat61
Topic Starter

#3 , 22 sep 2010 18:13

Er staan nergens in dat ik bij verstek ben veroordeeld . Enkel " Niet verschijnend noch iemand voor deze "

Mvg

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 sep 2010 18:15

Hof van beroep dus arrest ... en geen weet van het vonnis in eerste aanleg waartegen een beroep is aangespannen door een partij of openbaar ministerie en noch u noch uw advocaat verwittigd .... heel raar.
Hebt u 'woonst' gekozen bij uw advocaat dan heeft hij de documenten ontvangen

seat61
Topic Starter

#5 , 22 sep 2010 18:20

Ik zal even schetsen : Ik heb in het Vredegerecht een procedure gestart en heb deze gewonnen . Tegenpartij gaat hierbij in beroep . Mijn advocaat wist dat ze in beroep gingen maar had geen data ontvangen dus ik ook niet . Ik heb dan in augustus het vonnis van deze zitting ontvangen . Ik en mijn advocaat hadden geen weet van deze zitting en konden dus onmogelijk aanwezig zijn . Er is dan zonder mijn of mijn advocaat zijn weten een uitspraak gedaan en ik ben daar ook veroordeeld tot betaling en kreeg een deurwaarder over de vloer .

Kan dit zomaar ?

Mvg

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 sep 2010 22:12

Of er iets verkeerd gegaan is kan maar beoordeeld worden door het rechtsplegingsdossier (dossier van de rechtbank) in te zien. U of uw advocaat kunnen dit doen.

Wat mij verbaast is dat u blijkbaar in augustus het vonnis ontvangen hebt en nu, één maand later, nog niet met uw advocaat besproken hebt of u verzet kan aantekenen.

Normaal moet u een kopie van het verzoekschrift in hoger beroep ontvangen hebben. Dit wordt met een gerechtsbrief (=aangetekend schrijven) verzonden aan de tegenpartij met vermelding van de datum waarop de zaak voorkomt. De advocaat ontvangt kopie van dit verzoekschrift. Dat geen van beiden dit zouden ontvangen hebben is toch zeer merkwaardig. Daarom: rechtsplegingsdossier inzien, daaruit blijkt wat er gebeurd is. U hebt het recht dit in te zien.

Tenslotte, tegen een verstekvonnis (wat hier vermoedelijk het geval is, tenzij er een beschikking is met toepassing van art 747 Gerechtelijk Wetboek, ook dat ziet u in het rechtsplegingsdossier) kan u verzet aantekenen. De zaak kom dan opnieuw terug voor.

Uw advocaat zou u alles wat ik hierboven gezegd heb moeten vertellen ...

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”