bijwonen asisenproces

carvoeiro
Topic Starter

bijwonen asisenproces

#1 , 07 okt 2010 10:59

Halo,

Ik had graag volgende week een dag het asisenproces clottemans bijgewoond. Moet ik daar gewoon naartoe gaan en de zaal binnenstappen? Kan er mij iemand meer uitleg geven aub? Naar het schijnt heb je een speciaal pasje nodig.
Dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 okt 2010 11:04

Ik weet niet of er voor dit proces iets speciaal voorzien is, maar normaal gezien ga je gewoon naar de zittingszaal. Als er plaats is mag je binnen.

Tmespreu
Juridisch actief: Ja

#3 , 07 okt 2010 11:06

In beginsel is in België de openbaarheid van gerechtzittingen van toepassing.
Dus normaal kan je inderdaad 'zomaar' binnenwandelen in de zaal.
Er kan echter besloten worden om bijzondere redenen dat het proces achter gesloten deuren gehouden wordt( dit gebeurt soms bij zedenmisdrijven edm).

Wat clottemans betreft, deze zaak geniet enorm veel media aandacht, ik dacht zelf dat de 'gewone' zittingszaal al te klein was en aldus een live-stream-zaal bijgenomen was.
Als de zaak Clottemans u in het bijzonder intresseerd zou ik -indien mogelijk- gewoon naar het gerechtsgebouw gaan en daar zien hoe het verloopt.
Als u gewoon eens een assisen zaak bij wilt wonen raad ik u aan om een andere zaak te zoeken die minder aandacht geniet.

Reclame

carvoeiro
Topic Starter

#4 , 07 okt 2010 13:11

dank u voor de informatie

Creatief

#5 , 08 okt 2010 21:01

Ik heb in jaren 1980 een assisenproces gevolgd in schoolverband en vond dit best boeiend.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”