gemeentelijke administratieve sancties

janu
Topic Starter

gemeentelijke administratieve sancties

#1 , 16 okt 2010 18:54

dag
Ik heb een GAS boete van 50 euro gekregen en ik ben akkoord met de boete maar de sanctionerende ambtenaar heeft in haar beslissing twee leugens geschreven. Dus denk ik dat de politierechtbank niet meer bevoegd is. Kan ik naar de vrederechter gaan?
Als ik toch naar de politierechtbank zou gaan, is er dan kans dat de boete vernietigd wordt wegens de twee leugens?
Alvast bedankt,
Janu

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 16 okt 2010 18:58

U bent dus eigenlijk NIET akkoord met de boete?

janu
Topic Starter

#3 , 16 okt 2010 19:08

dag
het is zo dat 50 euro laag is en dus maak ik waarschijnlijk weinig kans bij de politierechter dat de boete verminderd wordt want de inbreuk is gebeurd en de boete is laag en als ik verlies kost het mij minstens 250 euro. Maar misschien kan ik langs de vrederechte wel een schadevergoeding krijgen wegens de berokkende schade door de leugens.
Ik heb op veel info gegeven rond dit onderwerp, zie http://www.dewereldmorgen.be/blogs/janu" onclick="window.open(this.href);return false; .
janu

Reclame

float

#4 , 16 okt 2010 20:59

Art. 601ter. Ger.W.:
"De politierechtbank neemt kennis van :
1° het beroep tegen de beslissing tot het opleggen van een administratieve geldboete door de ambtenaar die daartoe door de gemeente wordt aangewezen overeenkomstig artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet;"

Het gaat om een exclusieve bevoegdheid. De vrederechter is niet bevoegd.
Kunt u bewijzen rechtstreeks of onrechtstreeks dat er leugens in het proces-verbaal staan?
Welke schade loopt u op door eventuele leugens van de betrokken persoon?

janu
Topic Starter

#5 , 17 okt 2010 10:30

dag float
er staan geen fouten in het proces-verbaal.Er zijn 2 valse beweringen van de GAS-ambtenaar omdat ze de dossier niet goed kent,ze zegt dat er gratis toiletten waren,want ronduit een leugen is,(ik heb een bewijs van de organisatoren) en ook dat op de lokatie van de overlast kinderen dagelijks spelen,wat ook niet waar is , op de PV staat de naam van de straat,maar ze zal de locatie niet kennen want het was op een feest in een parc en ze denkt dat het in het parc gebeurt is,
valse bewering brengen altijd morele schade. Ik heb een rechtzetting van de valse beweringen gevraagt zonder resultaat.
Ik vind dat een GAS-ambtenaar integer moet zijn en de waarheid vertellen.
wat ik wil weten is dat wegens valse beweringen van de GAS-ambtenaar de boete door de politierechter wel kan vernietigd worden?

float

#6 , 17 okt 2010 10:37

Voor wat heb je eigenlijk een GAS gekregen?

janu
Topic Starter

#7 , 17 okt 2010 18:21

voor wildplassen,is er een verschil tussen de verschillende inbruken?

float

#8 , 17 okt 2010 20:17

Valsheid in geschrifte omvat de volgende bestanddelen, met dien verstande dat er geen sprake is van valsheid wanneer een of meer van die bestanddelen ontbreken :
• een dader: ofwel een ambtenaar of een openbaar officier in de uitoefening van zijn functies, of eender welke andere persoon;
• een verdraaiing van de waarheid of een leugen;
• in een door de wet beschermd geschrift;
• gepleegd op een door de wet bepaalde wijze;
• die schade heeft veroorzaakt of kan veroorzaken;
• die werd gepleegd met bedrieglijk opzet of met het oogmerk te schaden.

Als je van oordeel bent, dat aan alle voorwaarden is voldaan, kan je klacht neerleggen wegens valsheid in geschrifte.

Blijkbaar is de procedure voor de politierechtbank een burgerrechtelijke procedure en kan je dus ook de procedure voor valsheid in geschrifte zoals omschreven in het gerechtelijk wetboek gebruiken om dit aan te tonen. (C. DE ROY, Bestrijding van overlast blijkt een lastige juridische klus: over de wijziging van de gemeentelijke administratieve sancties, RW 2005-06, 441.)

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”