Jury

cintje
Topic Starter

Jury

#1 , 04 nov 2010 12:42

Een kennis van mij heeft de deurwaarder aan zijn deur gekregen dat hij bij de jury moet zitten om een rechtzaak bij te wonen.
Nu ben ik benieuwd hoe ze daar bij komen. Selecteren ze personen via leeftijd? Ik zou graag jury zijn bij rechtzaken. Waar kan ik terecht om mij kandidaat te stellen?

Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 nov 2010 12:43

Dit geschiedt door loting. Je kan je daar geen kandidaat voor stellen.

JohnD

#3 , 04 nov 2010 12:57

Al een geluk. Maar het is dan wel toevallig of niet een loting tussen dezelfde groep van mensen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

Vandebos

#4 , 04 nov 2010 12:58

Meestal 30-40 jarigen. Zeer vaak in overheidsdienst.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 nov 2010 15:06

Heb ooit (een 30 tal jaren terug) een brief ontvangen van justitie, waarin stond dat ik op een soort wervingsreserve stond om in een jury te zetelen, en dat ik 10 jaar in deze reserve zou blijven zitten. Ze hebben me echter nooit opgeroepen. Bestaat deze reserve nu nog?

float
Juridisch actief: Ja

#6 , 04 nov 2010 19:31

Ja, Art. 218 Ger.W. Om de vier jaar, in de loop van de maand januari, worden de gezworenen bij loting aangewezen uit de laatste lijst van in het kiezersregister ingeschreven personen, opgemaakt overeenkomstig artikel 10, § 1, van het kieswetboek.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”