Opgelicht door tegenpartij, vervolgens door advocaat?

Maartje83
Topic Starter

Opgelicht door tegenpartij, vervolgens door advocaat?

#1 , 09 nov 2011 20:29

Beste,

In november 2010 werden wij tijdens onze verbouwingen voor 7000 euro opgelicht door een malafide aannemer. In januari 2011 namen wij een advocaat om het geheel te regelen.

Deze "aannemer" bleek in België officieel niet te bestaan en de kans dat we ons geld zouden terugzien was zo goed als nihil. Het verder in proces trekken, zou ons duurder uitkomen dan het nu te laten vallen, zo dus vroegen wij onze advocaat in april 2011 het geheel stop te zetten. Eind april kregen we een factuur, genaamd "afrekening" van een kleine 250 euro, wat ik uiteraard onmiddellijk betaalde.

Ondertussen kregen wij de tip van een familielid naar de politie te gaan en klacht wegens oplichting neer te leggen, zodoende kon de politie de woonst van de malafide aannemer vaststellen en hem in België domiciliëren om hem vervolgens verder aan te pakken voor de oplichterij. Op zijn minst zou hij toch al een domicilie krijgen zodat ook andere schuldeisers hem zouden kunnen vinden. Dit alles gebeurde uiteraard zonder tussenkomst van de advocaat gezien we de procedure hadden afgesloten, deze raad kwam ook zeker niet van haar!

In augustus hoor ik via via dat de malafide aannemer ONZE advocaat zou voorgesteld hebben het verschuldigde bedrag terug te betalen. Ik stuur haar dus een mail en vraag simpelweg of het waar is dat hij haar gecontacteerd heeft. Ze antwoordt me dat hij voorgesteld heeft dat hij wil terugbetalen aan 100 euro per maand, ik reageer hierop dat ik niet akkoord ga gezien ik geen bankinstelling ben en ik zulks niet onderteken zolang ik geen garantie heb dat ik de som werkelijk terugkrijg. Daarenboven zég ik er nog bij "indien ik hiermee akkoord ga, aanvaard ik de procedure als opgelost voor geld dat ik niet heb, maar waar ik toch wel een procent aan u zal moeten overdragen; Dit is niet realistisch. Ik kàn niet met dergelijke sumiere oplossing akkoord gaan". Dit was het laatste contact, voor mij case closed, ik gooide het -zonder weten van gelijk wie- over een andere boeg, namelijk: politie (die namen het overigens een pak serieuzer dan de advocaat!).

Voor mij case closed ...tot vandaag, drie maanden na datum! Ik krijg plots een rekening van nog eens 500 euro!!! Ik begrijp het niet. In april heb ik een factuur genaamd "afrekening" betaald voor 250 euro, toen had ze veel meer gedaan, opzoekingen in het rijksregister, contacten deurwaarder, noem maar op. Nu voor drie onnozele mails - en dan nog door het initiatief van de tegenpartij die verzocht om een innelijke schikking- moet ik 500 euro betalen? Kan dit zomaar? OP het nieuwe factuur staat het oude factuur plots onder de naam "provisie"; Kan dit zomaar? Op het factuur staat ook iets van "zoeken naar geschikte notaris" terwijl er nooit één woord over een notaris is gerept, telefoongesprekken terwijl ik NOOIT met haar gebeld heb. Ik heb van april tot nu welgeteld drie mails met haar verstuurd. Dat kàn toch geen 500 euro kosten? Ik heb ook nooit gevraagd het dossier te heropenen.

Ik heb dit geld nauwelijks...daarenboven zou het beetje geld dat ik nog had dienen om me een maand ouderschapsverlof te kunnen permitteren. Ik moet helaas wegens vroegtijdige contracties op vervroegd zwangerschapsverlof waardoor ik een flink aantal weken na de bevalling verlies en terug ga moeten gaan werken als mijn baby 2 maanden oud is. Dit maakt het voor mij nog eens zo pijnlijk. Als het geld er was, zou ik er zelfs niet voor klagen; Ik zou kwaad zijn, maar ik zou waarschijnlijk wel zonder al te veel mekkeren betalen. Deze keer heeft het echter pijnlijke gevolgen.

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding