onbevoegde rechtscollege

defacto
Topic Starter

onbevoegde rechtscollege

#1 , 24 nov 2011 17:05

Ik heb een vraag in verband met mijn jaartaak. Mijn thema: onbevoegde rechtscollege
Ik wou beginnen met bevoegdheidsconflicten tussen rechtbanken van eerste aanleg

wat denken jullie daarover ?

ik zou graag een advies in verband met mijn thema

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gilops

#2 , 24 nov 2011 17:23

hint, zonder in detail de vonissen hebben gelezen, ga naar
http://jure.juridat.just.fgov.be/?lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;
zet instanties op "1e aanleg"
en zoek op woord "onbevoegd"

gilops

#3 , 25 nov 2011 08:24

en helpt dit ?
http://www.elfri.be/bevoegdheid-rechtba ... ste-aanleg" onclick="window.open(this.href);return false;
15/07/2009
Uittreksel uit het gerechtelijk wetboek :
Art. 568. De rechtbank van eerste aanleg neemt kennis van alle vorderingen, behalve die welke rechtstreeks voor het hof van beroep en het Hof van Cassatie komen.
Indien de verweerder de bevoegdheid van de rechtbank van eerste aanleg betwist, kan de eiser, vóór de sluiting van de debatten, de verwijzing vorderen van de zaak naar de arrondissementsrechtbank, die uitspraak doet zoals bepaald is in de artikelen 641 en 642.
.. ( en vervolgens nog een zeer uitgebreide tekst ) ..

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 nov 2011 08:57

Wat je bedoelt met "bevoegdheidsconflicten tussen rechtbanken van eerste aanleg" is mij niet goed duidelijk. Dat kan enkel gaan over de territoriale bevoegdheid denk ik.

Een aantal thema's die je kan behandelen:
- verschil tussen territoriale bevoegdheid en materiële bevoegdheid
- welke bevoegdheid is van openbare orde? welke niet? wat zijn de gevolgen hiervan?
- welke territoriale bevoegdheid is van openbare orde?
- onrechtmatige bedingen (consumentenrecht) en territoriale bevoegdheid en de taak van de rechter
- wat betekent de voorwaardelijke volheid van bevoegdheid van de rechtbank van eerste aanleg? Geldt deze altijd of zijn hier uitzonderingen op?
- wat moet een rechter doen als een bevoegdheidsgeschil wordt opgeworpen?
- verschil tussen onbevoegdheid en gebrek aan rechtsmacht

defacto
Topic Starter

#5 , 25 nov 2011 11:59

bedankt , scorpioen

float
Juridisch actief: Ja

#6 , 25 nov 2011 14:15

Het kan nog verder, verschil tussen administratieve rechtscolleges en gewone hoven en rechtbanken.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”